Tallene i tabellen er angivet i hele 1.000 kr.
Indtægterne vises som - / og udgifter som +
|
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Omsorg |
1.206.759 |
1.225.275 |
1.253.889 |
1.282.009 |
Madproduktion |
23.398 |
23.198 |
23.198 |
23.198 |
Kommunikation & Hjælpemidler |
83.312 |
82.612 |
82.612 |
82.612 |
Omsorg - refusion dyre enkeltsager |
-8.127 |
-8.813 |
-9.437 |
-9.437 |
Forebyggende hjemmebesøg
De forebyggende hjemmebesøg henvender sig til borgere over 80 år, der ikke modtager praktisk eller personlig hjælp. De forebyggende hjemmebesøg forestås af kommunale forebyggelseskonsulenter, der kan tale om livssituationen og eventuelle behov for hjælp.
Personlig hjælp og pleje samt hjælp / støtte til praktiske opgaver i hjemmet
Esbjerg Kommune tilbyder personlig pleje og praktisk hjælp til borgere der har nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau. Både den personlige pleje og den praktiske hjælp kan leveres af enten den kommunale eller en privat leverandør (denne skal dog være godkendt af kommunen). Esbjerg Kommune skal sørge for, at opgaverne, i det omfang der måtte være behov, kan varetages døgnet rundt.
Den bevilgede hjælp tager udgangspunkt i borgerens individuelle mål og behov, og derfor ikke i hverken målgrupper eller diagnoser.
Gives til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Kommunen skal sørge for, at opgaven i fornødent omfang kan varetages døgnet rundt. Kommunen træffer afgørelse om tildeling af den personlige og praktiske hjælp, og hjælpen gives efter en konkret individuel vurdering.
Korte og tidsafgrænsede rehabiliteringsforløb og vedligeholdende træning
Esbjerg Kommune tildeler borgeren disse ydelser, hvis det vurderes, at borgeren kan trænes op til at klare sig selv, enten fuldstændigt eller i højere grad end ellers.
Visitationen i Sundhed & Omsorg tildeler borgeren disse ydelser, og de bliver primært varetaget af uddannede terapeuter.
Plejebolig
Esbjerg Kommune tilbyder plejeboliger til de borgere der måtte have nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau. Om en borger kan tildeles en plejebolig, tager udgangspunkt i borgerens individuelle behov og Esbjerg Kommunes kvalitetsstandarder. Det står borgeren frit for, om man vil vælge det kommunale tilbud eller et friplejehjem.
Esbjerg Kommune kan også tilbyde midlertidige ophold på et plejecenter. Ligeledes kan borgere også tilbydes ophold i daghjem. Der forefindes plejeboliger og daghjem spredt ud over hele kommunen.
Esbjerg Kommune driver ligeledes Esbjerg Døgnrehabilitering. Esbjerg Døgnrehabilitering tilbyder intensive rehabiliterings- og genoptræningsophold.
Sygeplejen
Esbjerg Kommune tilbyder sygepleje af høj kvalitet. Dette sker både i udekørende teams, men også i sygeplejeklinikker der er spredt ud over kommunen. Sygepleje ydes af kommunen efter lægehenvisning eller visitering.
Der er i 2016 opstartet et akutteam som en del af Sygeplejen. Dette akutteam skal sikre tryghed i overgangen fra sygehuset til borgerens eget hjem og samtidig være med til at forebygge genindlæggelser.
Køkkenområdet
Køkkenområdet består af:
- 6 produktionskøkkener i henholdsvis Esbjerg og Ribe
- 7 medproducerende køkkener i Esbjerg, Tjæreborg, Bramming og Gørding
Køkkenområdet producerer mad til plejehjemsbeboere og borgere i eget hjem, der modtager madservice.
Madservice til borgere i eget hjem bevilges af Visitationen i Sundhed & Omsorg, med udgangspunkt i de kvalitetsstandarder der er godkendt af byrådet. Borgeren der er bevilget Madservice kan frit vælge hvilken leverandør, der skal levere mad. Der kan vælges mellem det kommunale tilbud eller en leverandør, som kommunen har godkendt.
Der er gennem lovgivningen nogle maksimumstakster der må opkræves for både døgnkost på plejecentrene og madservice til borgere i eget hjem.
Kommunikation og hjælpemidler
Området kommunikation og hjælpemidler dækker hjælpemidler, forbrugsgoder, boligindretning og specialundervisning for voksne skal støttet borgeren i at mestre egen hverdag bedst muligt.
Hos Kommunikation & Hjælpemidler kan borgere med nedsat funktionsevne lære nye teknikker til at klare dagligdagen og afprøve hjælpemidler og kommunikationsteknologi inden for områderne høre, se, tale. læse, skrive og regne.
For borgere med varig nedsat funktionsevne behandler Kommunikation & Hjælpemidler ansøgninger om kropsbårne hjælpemidler, synshjælpemidler og særlige informationsteknologiske hjælpemidler.
Velfærdsteknologisk Center
At gøre sundhedsteknologiske løsninger til en del af den daglige drift til gavn for borgere og medarbejdere.
Herunder:
- Kontaktpunkt for kommende sundhedsteknologier og velfærdsteknologier i Sundhed & Omsorg. Afdelingen har en afdækkende rolle, samt en senere udførende og samarbejdende rolle i forhold til produktafprøvninger /produktudvikling såfremt det ønskes.
- Samarbejdende med det private erhvervsliv og med interne aktører om løsningerne i praksis
- Deltagende i udvalgte OPI samarbejder
- Udførende ift. udarbejdelse af indhold i egne systemer, samt af tests.
- Samarbejde ift. opdateringer og funktionalitet af systemer i drift
- Understøttende for implementeringen af udvalgte sundhedsteknologiske løsninger i afstemte dele Sundhed & Omsorg heriblandt:
- Videokommunikation til læge (Borgere uden NemID)
- Videoløsning til borgerkontakt og til sparring mellem medarbejdere
- Digitalt understøttende træning
- Digital platform der skal understøtte nærhed på afstand ift. plejehjem
- Teknologibiblioteket (i samarbejde med øvrige aktører i Sundhed & Omsorg)
- Service og supportfunktion for udvalgte sundhedsteknologiske løsninger.
- Service går ud på, at udlånte devices bliver registreret, mærket, rengjort, repareret.
- Supportfunktionen omhandler behovet for hjælp i anvendelse af løsningen og er vendt mod både medarbejdere og borgere.
- Driftssted for:
- Virtuel (forebyggende/rehabiliterende) træning til udvalgte medarbejdere, ansat i Sundhed & Omsorg
- Esbjergs digitale sundhedsløsning for:
- Information og vejledning til borgere med kroniske sygdomme
- Telemonitorering af borgere med kroniske sygdomme (Diabetes & KOL) med henblik på mestring af helbredstilstand.
- Pilotkommune for tværsektoriel udrulning af telemedicinsk understøttelse (KOL-projekt)
- De kommunale driftsopgaver ift. den kommende tværsektorielle telemedicinske løsning
- Driften ift. selve borgerforløb (og samarbejde ift. opfølgning af data)
- Afventer oplæg til SOF vedr. opgavevaretagelse på vegne af andre kommuner og regionen (For hhv. service, support, og den kommunale opfølgning på borgers data).
- Deltagende i udvalgte forskningssamarbejder, vidensdelingsfora og uddannelsesinstitutioner
- Deltagende i nationale projekter
- Arbejder med at forbedre digitale muligheder for borgere og dennes pårørende i forbindelse med (og ved deling af) relevante oplysninger på sundhedsområdet.