Renovationsgebyret er sammensat af et fællesbidrag og et tømningsbidrag.
Fællesbidrag for boliger dækker udgifter til:
- Administration herunder information
- Genbrugsindsamling og drift af genbrugspladser herunder bortskaffelse af affald
- Farligt affald
- Områdeklassificering af jord
Fællesbidrag for erhverv dækker udgifter til:
- Administration herunder information
- Fællesbidraget for erhverv opkræves på særskilt regning
Princip for opkrævning af fællesbidrag og tømningsbidrag
Alle boligejendomme i Esbjerg Kommune betaler fællesbidrag i henhold til ejendommens registrering i Bygnings- og Boligregistret (BBR).
CVR-registrerede erhverv betaler fællesbidrag (erhvervsbidrag) pr. P-enhed tilmeldt den kommunale renovationsordning.
Havespand og ekstra papir-, genbrug- og madspand
Ved bestilling af havespand, ekstra papir-, genbrug- og madspand opkræves et engangsbeløb. Beløbet står på ejendomsskattebilletten.
Efterfølgende årlige leje af ny/eksisterende havespand eller ekstra papir-, genbrug- og madspand er en del af fællesbidraget og står ikke på ejendomsskattebilletten.
Fællesbidrag |
|
Kr. u/moms |
Kr. m/moms |
Boligbidrag 1 |
Parcel-, kæde-, række- og stuehuse |
1.348,00 |
1.685,00 |
Boligbidrag 2 |
2- og flerfamiliehuse uden containergård |
1.348,00 |
1.685,00 |
Erhvervsbidrag |
Erhvervsbidrag, erhverv/kommunale institurioner pr. P-enhed tilmeldt renovation |
477,60 |
597,00 |
Boligbidrag 4 |
Sommerhuse |
1.348,00 |
1.685,00 |
Boligbidrag 5 |
Kollegieboliger og boliger uden eget køkken |
673,60 |
842,00 |
Boligbidrag 6 |
2- og flerfamiliehuse og kæde- og rækkehuse med containergård |
1.348,00 |
1.685,00 |
Boligbidrag 7 |
Fritidshuse og kolonihaver |
269,60 |
337,00 |