Velkommen til Esbjerg Kommune - Forside

Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

NemID bliver til MitID

MitID kommer i løbet af 2021 og 2022 til at afløse NemID. MitID styrker sikkerheden, når du færdes på nettet.

Sådan får du MitID

Du får besked, når det er din tur til at få MitID. Beskeden får du i din net-eller mobilbank. Har du ikke net-eller mobilbank, får du besked via Digital Post. Er du fritaget for Digital Post, får du dette brev sendt med posten.

Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til fx:

  • Læse Digital Post fra det offentlige
  • Logge ind i din netbank
  • Kontakt til kommunen

Vent til du får besked i din netbank

Du skal have MitID igennem din bank. Når det er din tur, får du besked, når du logger ind i din net-eller mobilbank. Fra du har modtaget beskeden, har du 30 dage til at få MitID.

Vær tålmodig. Der kan godt gå lidt tid, før du modtager beskeden i din net-eller mobilbank, da MitID indfases i løbet af 2021 og 2022.

Du skal ikke foretage dig noget før da. Har du brug for hjælp, skal du tage kontakt til din bank.

Behold dit NemID indtil videre

Selvom du får MitID, skal du beholde NemID indtil videre, fx nøglekort eller nøgleapp.

Det skal du, fordi der i en overgangsperiode vil være steder og situationer, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil NemID er endeligt udfaset.

Du får besked, når du ikke længere skal bruge NemID – enten af din bank eller via Digital Post.

Ofte stillede spørgsmål

Her kan du få hjælp

Har du brug for hjælp, kan du altid kontakte din bank. De står klar til at hjælpe dig.

Alternativt kan du gå på MitID.dk eller kontakte MitID support:

Telefonnummer 33 98 00 10

Mandag-fredag: 08:00-20:00
Weekend/helligdage: 10:00-16:00

Bed familie eller venner om hjælp

Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven.

Bare husk, at du ikke må dele:

  • Dine koder
  • Din MitIDkodeviser, -kodeoplæser eller-app
  • Dit bruger-ID–undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.

Pas på svindlere

Du vil aldrig blive ringet op eller få en mail i din almindelige mail-indbakke

Der er allerede nogle, der forsøger at svindle sig til dine MitID oplysninger. Vær derfor yderst forsigtig med ikke at dele oplysningerne med nogen.

Udlever aldrig dine koder, bruger-ID eller MitIDkodeviser til andre. Du får besked i din netbank eller e-Boks, når det er din tur til at skifte fra NemID til MitID.

Husk, at du aldrig vil blive ringet op af nogen omkring MitID. Du vil udelukkende få alle breve via din bank eller e-Boks.

Døgnåben hjælp

Er du i tvivl om dine MitID oplysninger er faldet i de forkerte hænder, så kan du altid ringe til MitIDs hotline på telefonnummer 33 98 00 98.

Højere sikkerhed

Nogle NemID-brugere skal først opdatere deres oplysninger i NemID, før de kan få MitID. Det skyldes, at der med MitID indføres nye, skærpede regler for identitetssikring.

Ikke alle registreringer i NemID lever op til kravene i MitID. Gælder det for dig, får du direkte besked via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen. Her fremgår, hvad du skal gøre.