Velkommen til Esbjerg Kommune - Forside

Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

MitID

MitID styrker sikkerheden, når du færdes på nettet.

Sådan får du MitID

Du får besked, når det er din tur til at få MitID. Beskeden får du i din net-eller mobilbank. Har du ikke net-eller mobilbank, får du besked via Digital Post. Er du fritaget for Digital Post, får du dette brev sendt med posten.

Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til fx:

  • Læse Digital Post fra det offentlige
  • Logge ind i din netbank
  • Kontakt til kommunen

Vent til du får besked i din netbank

Du skal have MitID igennem din bank. Når det er din tur, vil du modtage besked enten som brev, Digital Post eller i din net-eller mobilbank. Vær tålmodig. Der kan godt gå lidt tid, før du modtager beskeden fra din bank.

Fra du har modtaget beskeden, har du 30 dage til at få MitID.

De fleste kan selv oprette MitID på www.mitid.dk med et nyere pas og mobiltelefon.

Kan du ikke selv oprette MitID kan du få hjælp i Borgerservice. Der er for øjeblikket mange, som har brug for hjælp i Borgerservice, og det kan være svært at bestille en tid inden for kort tid.

Har du ikke mulighed for at møde op i Borgerservice inden for denne tidsfrist, som du har fået af banken, kan du kontakte telefonsupporten i din bank og bede om udsættelse af fristen.

Find telefonnummeret til din bank her

Behold dit NemID indtil videre

Selvom du får MitID, skal du beholde NemID indtil videre, fx nøglekort eller nøgleapp.

Det skal du, fordi der i en overgangsperiode vil være steder og situationer, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil NemID er endeligt udfaset.

Du får besked, når du ikke længere skal bruge NemID – enten af din bank eller via Digital Post.

Sådan kan du selv få MitID op at køre

Ofte stillede spørgsmål

Her kan du få hjælp

Har du brug for hjælp, kan du altid kontakte din bank. De står klar til at hjælpe dig.

Alternativt kan du gå på MitID.dk eller kontakte MitID support:

Telefonnummer 33 98 00 10

Mandag-fredag: 08:00-20:00
Weekend/helligdage: 10:00-16:00

Bed familie eller venner om hjælp

Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven.

Bare husk, at du ikke må dele:

  • Dine koder
  • Din MitIDkodeviser, -kodeoplæser eller-app
  • Dit bruger-ID–undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.

Pas på svindlere

Du vil aldrig blive ringet op eller få en mail i din almindelige mail-indbakke

Der er allerede nogle, der forsøger at svindle sig til dine MitID oplysninger. Vær derfor yderst forsigtig med ikke at dele oplysningerne med nogen.

Udlever aldrig dine koder, bruger-ID eller MitIDkodeviser til andre. Du får besked i din netbank eller e-Boks, når det er din tur til at skifte fra NemID til MitID.

Husk, at du aldrig vil blive ringet op af nogen omkring MitID. Du vil udelukkende få alle breve via din bank eller e-Boks.

Døgnåben hjælp

Er du i tvivl om dine MitID oplysninger er faldet i de forkerte hænder, så kan du altid ringe til MitIDs hotline på telefonnummer 33 98 00 98.

Højere sikkerhed

Nogle NemID-brugere skal først opdatere deres oplysninger i NemID, før de kan få MitID. Det skyldes, at der med MitID indføres nye, skærpede regler for identitetssikring.

Ikke alle registreringer i NemID lever op til kravene i MitID. Gælder det for dig, får du direkte besked via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen. Her fremgår, hvad du skal gøre.