Det kan du bruge borgerrådgiveren til
Det er borgerrådgiverens opgave at behandle henvendelser om kommunens sagsbehandling og den personlige betjening.
Borgerrådgiveren skal fungere som mægler og bidrage til at få løst uoverensstemmelser, før de bliver til en konflikt.
Eksempler på borgerrådgiverens opgaver:
- Hjælpe borgerne med at blive hørt i sager, hvor de synes, at kommunens behandling af dem og deres sag ikke er god nok
- Behandle henvendelser om kommunens sagsbehandling, personalets optræden m.v.
- Få hjælp, hvis du har svært ved at forstå en afgørelse fra kommunen
- Få rådgivning om, hvordan du klager over kommunens afgørelser, og hvem der kan behandle din klage
- Få hjælp til at komme videre med en sag, hvis du har oplevet diskrimination i kommunen
- Få hjælp til at få genskabt dialogen med kommunens medarbejdere, hvis der er opstået konflikter i en sag
- Komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres.
Hvis du skal til en samtale, som du er utryg ved, kan borgerrådgiveren også hjælpe dig med at forberede dig til samtalen, deltage i mødet og efterfølgende hjælpe dig med at samle op på, hvad der kom ud af samtalen.