Strandbygade har i dag relativt brede kørespor. Der er cykelbane i nordøstsiden, men ikke hele vejen. Kantstensparkering er tilladt på delstrækninger.
Funktionerne langs gaden er primært boliger (etageejendomme) med enkelte strækninger med butikker, spisesteder og liberale erhverv.
Formålet med projektet er at understøtte trafikplanens målsætning om at flytte noget af den gennemkørende trafik i retning mod Hjerting til havnen.
Desuden ønskes cykelstier i begge retninger og bedre muligheder for byliv.
Strandbygade kan også ses som en forlængelse af Kongensgade i retning mod nordvest.
I forslaget arbejdes med kørespor på 325 cm, 2 m brede cykelstier og fortove i resten af tværprofilet. Frem mod større kryds indarbejdes venstresvingbaner, hvor pladsen tillader det.
Der er ligeledes P-lommer, hvor pladsen tillader det.
Busstoppesteder etableres som fremrykkede, dvs at bussen stopper i køresporet.