Velkommen til Esbjerg Kommune - Forside

Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Sammenhængende data og data på tværs

Vi vægter sammenhæng i data højt, og ser det som en grundlæggende forudsætning for at kunne levere den rette service i den rette kvalitet. Relevante data skal derfor altid være tilgængelige, og det er nødvendigt med en mere fri adgang til data og mulighed for at dele og anvende data på tværs af områder, inden for de lovgivningsmæssige rammer som gælder for datadeling.

Principper:

  • Der skal være adgang til data via moderne snitflader uden væsentlige begrænsninger for alle nye systemer
  • Data skal i videst mulige omfang følge borgeren, når de bevæger sig på tværs af vores interne organisering
  • Vi skelner mellem aggregeret data og den enkelte borgers data.

Sådan arbejder vi i teamet

Bedre borgerforløb med data på tværs

Vi har en ambition om at arbejde tættere sammen og om at kunne skabe mere sammenhængende forløb for vores borgere på tværs af afdelinger og direktørområder. Derfor vil vi arbejde hen imod en større anvendelse af data på tværs inden for de muligheder, som findes i lovgivningen. For at komme i mål med denne ambition vil vi afdække de scenarier, hvor der er behov for at dele data omkring borgere mv. på tværs af afdelinger og direktørområder. Og vi vil undersøge, hvilke forudsætninger der skal være opfyldt for at kunne dele de relevante data på tværs. Initiativerne i denne retning skal ledsages af en aktiv indsats, formidling og kommunikation omkring, hvad der må deles af data, så der skabes tryghed for de enkelte fagområder og medarbejdere, når de deler og anvender tilgængelige data. 

Herudover vil vi arbejde på at skabe større sammenhæng i data på tværs af siloer og systemer. Data skal så vidt muligt kunne genbruges på tværs i forskellige sammenhænge, og vi vil have opdaterede og ajourførte data fra kilden, når det er muligt. Fx er der i dag mange systemer, hvor det datamæssigt er svært at følge en sag på tværs af systemer, da der ikke altid er en unik nøgle i den enkelte sag. Her ønsker vi en bedre sammenhæng, sporbarhed og transparens på tværs.

Som en del af arbejdet med at lade data arbejde mere på tværs, vil vi sætte begrebet dataejerskab på dagsordenen på samme måde, som systemejerskabet er blevet en naturlig rolle i organisationen om it-systemer.

Integrationer og adgang til egne data 

For at kunne indfri de ambitioner, vi har omkring data, overblik og sammenhæng, er det nødvendigt at arbejde mere strategisk med de integrationsmuligheder, der findes for de enkelte kernesystemer. I kommunerne er der talrige historiske og aktuelle eksempler på, at vi ikke har adgang til vores egne data. Derfor skal vi være bedre til at stille krav til datastrukturer, snitflader og integrationsmuligheder i fremtiden, så vi selv er herre over, hvilke systemer vi kan integrere til, og hvordan vi kan tilgå de data, som vi skaber dagligt. Vi er klar over, at vi ikke kan spole tiden tilbage og få åbnet op for alle de gamle systemer, men i fremtiden har vi en forpligtelse til at sikre bedre adgang til de data, som kan skabe morgendagens overblik og smarte processer. Det skal ske naturligt i forbindelse med nyanskaffelser, systemopgraderinger mv.  

En forudsætning for at kunne udnytte data er, at vi har opdateret viden om, hvilke data der er tilgængelige, og hvordan de kan tilgås. Derfor prioriterer vi fortsat at ajourføre et overblik over systemer og integrationer, som dokumenterer, hvor vi har internt tilgængelige data, og hvor vi kan hente data fra eksterne kilder, fx fra Datafordeleren. På den måde kan vi sikre, at vi altid henter data fra opdaterede og autoritative kilder.  

Case: SAPA (Sags- og Partsoverblik)

Med løsningen SAPA har medarbejdere adgang til et samlet sagsoverblik for borgere og virksomheder.

SAPA er ikke et sagsbehandlingssystem, men trækker data fra forskellige fagsystemer og udstiller dem, så den enkelte medarbejder får det fulde overblik til brug ved dialog med borgere eller i den konkrete sagsbehandling.

Eksempler på igangværende eller tidligere projekter indenfor temaet

  • KITOS: Dybdegående overbliksværktøj til håndtering af it-systemer. Til brug både internt og i fælleskommunale sammenhænge
  • MedVind i Østerbyen: Brug af sammenstillede data i dialoger mellem forskellige aktører
  • FSK (Fælles Stamkort og Aftaleoversigt) - en kalender, som giver patienter og deres pårørende et samlet overblik over deres aftaler med hospitaler, kommuner og egen læge og giver sundhedspersoner mulighed for at koordinere aftaler på tværs