Vi lægger vægt på at inddrage borgeren, og at borgeren har medindflydelse. Det er udgangspunktet for alt samarbejde.
Når pårørende bliver en del af dagligdagen og samarbejdet omkring en ældre eller svækket borger, vil vi gerne invitere til et samarbejde baseret på gensidig anerkendelse, tillid og åbenhed.
I det tætte samarbejde kan der opstå svære og udfordrende situationer, som ikke opleves ens af alle parter. Fælles værdier kan være med til at understøtte det positive samarbejde mellem borgeren, de pårørende og medarbejderne. Værdierne tillid, anerkendelse og åbenhed skal være med til at sikre det gode samarbejde til gavn for den enkelte borger.
Tillid
Tillid er vigtigt for det gode samarbejde. Tillid skal skabes og vedligeholdes, og det er et fælles ansvar.
Anerkendelse
Det er vigtigt, at samarbejdet mellem borgere, de pårørende og medarbejderne bygger på anerkendelse af hinandens roller og kompetencer.
Åbenhed
Vi prioriterer en åben dialog højt. Det skal være synligt og tydeligt, hvilken hjælp og støtte borgeren kan forvente at modtage af kommunen, og det er vigtigt, at alle parter er åbne og lytter i mødet med hinanden.
HUSK – NÅR SAMARBEJDET INDIMELLEM BLIVER SVÆRT…
- At alle parter vil borgerens bedste
- At lytte til hinanden
- At respektere hinandens forskellige roller og kompetencer
- At spørge, hvis der opstår usikkerhed eller tvivl