- Forside
- Energi og miljø
- Vand
- Spildevand
- Spildevandsplan 2022-2027
- Administrationsgrundlag og retningslinjer
Administrationsgrundlag og retningslinjer
Formålet med dette kapitel er at beskrive for kommunens borgere, virksomheder og rådgivere, hvilket administrationsgrundlag og hvilke retningslinjer der ligger til grund for Esbjerg Kommunes administration på spildevandsområdet.
Ejendomme, der er medtaget i et kloakopland i spildevandsplanen eller i et tillæg til denne, er omfattet af en ret og en pligt til at tilslutte spildevandet fra ejendommen til DIN Forsynings afløbssystem.
Kommunalbestyrelsen har besluttet at tilslutningsret- og pligt skal administreres, som en ret og pligt til at aflede alt spildevand og regnvand til DIN Forsynings afløbssystem, medmindre forholdene tillader nedsivning af regnvandet.
Et kloakopland kan enten være fælleskloakeret, separatkloakeret, spildevandskloakeret eller vejvandskloakeret.
I et fælleskloakeret kloakopland er der kun en afløbsledning, der afleder både spildevand og regnvand.
I et separatkloakeret kloakopland er der 2 afløbssystemer; en afløbsledning til afledning af spildevand og et afløbssystem til afledning af regnvand. Afløbssystemet kan både være en ledning i jorden eller et system på terræn til afledning af regnvandet.
I et spildevandskloakeret kloakopland er der en afløbsledning til afledning af spildevand, mens de enkelte ejendomme skal nedsive regnvandet på egen grund eller via egen lovlig udledning. Vejvandet vil blive afledt i et separat afløbs- og/eller nedsivninganlæg ejet af vejmyndigheden.
I et vejvandskloakeret kloakopland er der en afløbsledning til afledning af vejvand. Vejvand bliver enten afledt til DIN Forsynings afløbssystem eller til en vejvandsledning ejet af vejmyndigheden.
Spildevand
Ved spildevand forstås alt vand, der bliver afledt fra beboelse, virksomheder, øvrig bebyggelse og befæstede arealer.
Nedenfor er der angivet definitionerne på husspildevand, processpildevand og regnvand.
Ved husspildevand forstås spildevand fra husholdninger, herunder afløb fra toiletter.
Ved processpildevand forstås spildevand fra erhvervsvirksomheders processer herunder filterskyllevand, kølevand etc.
Ved tag- og overfladevand forstås regnvand fra tagarealer og andre helt eller delvist befæstede arealer, som ikke indeholder andre stoffer, end hvad der sædvanligt tilføres regnvand i forbindelse med afstrømning fra sådanne arealer.
Drænvand
Drænvand er ikke omfattet af definitionen af spildevand i spildevandsbekendtgørelsen, og er derfor ikke spildevand. Drænvand er i lovens forstand vandløbsvand, der er omfattet af vandløbslovens regler. Som konsekvens kan der ikke meddeles en tilslutningstilladelse efter spildevandsbekendtgørelsen til afledning af drænvand til kloakken.
I huse med kældre lægges der ofte et omfangsdræn/sokkeldræn / murdræn som har til formål at opsamle nedsivende regnvand eller opstuvende grundvand, så soklen/muren holdes tør.
Vand fra omfangsdræn kan afledes til ejendommens eksisterende kloaksystem. Tilslutning skal ske til det eksisterende kloaksystem indenfor matrikelskel – og efter passage af et sandfang. Dette gælder dog kun hvis ejendommen ligger i et område, som er:
- Fælleskloakeret eller
- separatkloakeret
I spildevandskloakerede områder skal drænvandet nedsives på egen grund.
Tilslutning af sokkeldræn / murdræn til regnvandsledningen i separatkloakerede og fællesledningen i fælleskloakerede områder kan ske uden tilladelse fra spildevandsmyndigheden Esbjerg Kommune.
Drænvand må i separat- og spildevandskloakerede områder ikke afledes til spildevandsledning. Øvrige dræn såsom dræn fra græsplænen eller markdræn må ikke tilsluttes kloaksystemet.
Ansøgninger om afledning af drænvand i det åbne land varetages af spildevandsmyndigheden Esbjerg Kommune. Drænvand kan, ud fra en konkret vurdering fra sag til sag, enten tillades bortskaffet ved nedsivning eller udledning til vandløb, søer eller havet. I henhold til vejloven må drænvand ikke afledes til offentlige vejgrøfter og vejvandsledninger.
Grundvand
Som følge af klimaændringerne med en stigning i nedbøren og deraf stigende grundvandsspejl, kan vi forvente, at soklen på flere bygninger periodevis vil komme til at stå i vand, og at der kan komme vand i kælderen. For at holde huset nogenlunde tørt kan der være et ønske om oppumpning og afledning af grundvandet fra omfangsdræn.
Afledning af vand fra omfangsdræn, kan jævnfør ovenstående, bortledes til fælleskloakken eller regnvandsledningen uden yderligere tilladelse. Der vil således kun blive givet tilladelse til evt. afledning ifm. sænkning af det primære grundvandsspejl og midlertidig afledning af oppumpet grundvand i forbindelse med udførelse af byggeri eller anlæg.
Hvis der er tale om permanent oppumpning og afledning af grundvand til vandløb, søer eller havet skal Esbjerg Kommune ansøges om tilladelse til direkte udledning.
Vejvand
Vejvand er regnvand som falder på befæstede areal som veje, cykelstier, fortove og offentlige P-pladser.
Esbjerg Kommune giver generelt ikke tilladelse til tilslutning af vejvand til DIN Forsynings afløbssystem. Tilslutning af vejvandet aftales normalt i forbindelse med byggemodninger mellem vejmyndigheden, spildevandsmyndigheden og DIN Forsyning.
Det aftales i den forbindelse:
- At der løbende skal ske drift og vedligehold af stikledninger fra hovedledningen til rendestensbrøndene.
- At sandfang tømmes 1 gang årligt på klasse I og II veje og hvert 2. år på klasse III og IV veje og boligveje, den samme frekvens gælder på veje med sivebrønde. Stibrønde i eget tracé tømmes hvert 3. år.
Spildevandsmyndigheden kan dog i særlige tilfælde meddele en tilslutningstilladelse, hvis der f.eks. er tale om vejvand fra stærkt trafikerede veje, som kræver en særlig rensning af vejvandet inden tilslutning til afløbssystemet af hensyn til udledning af vejvandet til et vandløb / en sø med høj målsætning.
Drænvand er nedsivende regnvand der samles i drænledninger, typisk omkring kældre, og ledes til afløbs-systemet.
DIN Forsyning har en betalingsvedtægt, der gælder for de ejendomme der er tilsluttet, skal tilsluttes eller på anden måde er knyttet til DIN Forsyning.
Betalingsvedtægten har til formål at angive betalingsreglerne for opkrævning af de forskellige bidrag til finansiering af etablering, drift og vedligeholdelse af DIN Forsynings spildevandsanlæg.
Bidragene kommer fra kunderne til DIN Forsynings afløbssystem, når de betaler følgende:
- Tilslutningsbidrag, som er et engangsbidrag, der betales når en ejendom har mulighed for at tilslutte sig DIN Forsynings afløbssystem.
- Fast bidrag, der er et slags abonnement for at være tilsluttet DIN Forsynings afløbssystem.
- Vandafledningsbidrag, der opkræves i forhold til den mængde vand der forbruges.
- Særbidrag, som opkræves hos kunder med særligt forurenende spildevand. Særbidraget fastsættes på baggrund af spildevandets indhold af kvælstof, organisk stof og fosfor.
- Vejbidrag fra stats-, kommunale og private fællesveje.
Der henvises til gældende betalingsvedtægt og prisblad på www.dinforsyning.dk.
DIN Forsyning tilbagebetaler som udgangspunkt ikke tilslutningsbidraget, hvis ejeren vælger at nedsive regnvandet i et separat- eller fælleskloakeret område.
Der er nedenfor beskrevet på hvilken baggrund der meddeles særskilt tilslutningstilladelser og udledningstilladelser af processpildevand.
Inden for et kloakopland kan husspildevand altid afledes til DIN Forsynings spildevandsledning uden at der kræves en særskilt tilslutningstilladelse.
Ved afledning af processpildevand vurderer miljømyndigheden, om der skal meddeles en særskilt tilslutningstilladelsen med særlige krav til f.eks. intern rensning eller krav til maksimal tilledning af forskellige stoffer i spildevandet før tilslutningen til DIN Forsynings spildevandssystem.
En sådan tilladelse til afledning af processpildevand til DIN Forsynings spildevandssystem og private spildevandsanlæg meddeles iht. Miljøbeskyttelseslovens kapitel 4, §28, stk.3.
Krav i tilslutningstilladelser stilles for at sikre følgende:
- At forureningsproblemer så vidt muligt løses ved kilden, dvs. ved den enkelte virksomhed.
- At der ikke sker en forceret nedslidning af eller opstår kapacitets- eller driftsproblemer i spildevandsanlægget.
- At de personer, der er beskæftiget med drift af spildevandsanlæggene, ikke udsættes for unødige påvirkninger.
- At udledningskravene fra renseanlæggene kan overholdes og udledningen af forurenende stoffer begrænses mest muligt.
- At de recipienter, der udledes til, beskyttes mest muligt.
- At kvaliteten af slam fra renseanlæggene fortsat er så god, at der kan ske udspredning på landbrugsjord.
Tilslutningstilladelser kan ændres, hvis det kan påvises, at afledningen ikke er miljømæssig forsvarlig.
Følgende principper er gældende, når der meddeles tilslutningstilladelse, eller eksisterende tilladelser revideres:
- Krav til indhold af forurenende stoffer fastsættes som udgangspunkt i overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledning om tilslutning af industrispildevand (Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 2, 2006).
- Krav i tilslutningstilladelser fastlægges uden hensyn til, at der sker en fortynding i det samlede spildevandsanlæg.
- Krav fastlægges under hensyntagen til, at der eventuelt kan komme andre virksomheder med behov for lignende tilslutningstilladelse.
Ansøgningen skal som minimum indeholde oplysningerne i Indhold i ansøgning
Esbjerg Kommune kan med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 1 give tilladelse til, at processpildevand fra virksomheder tilføres vandløb, søer eller havet, hvis udledningen ikke forhindrer målopfyldelse for recipienten, og hvis kommunen har myndighedskompetencen på virksomheden.
Esbjerg Kommune har pt. meddelt tilladelse til direkte udledning af processpildevand fra følgende virksomheder:
- DIN Forsynings renseanlæg – Anlæg hvor spildevandet fra borgerne og virksomhederne blive renset inden det udledes til en recipient.
- DIN Forsynings overløbsbygværker – Bygværker der skal sikre, at der ikke sker overløb / opstuvning på terræn fra fælleskloakerede områder, men som afleder regnvandsfortyndet spildevand under kraftige og / eller langvarige regnhændelser.
- DIN Forsynings vandværker – Anlæg hvor drikkevandet bliver renset og behandlet inden det løber på vandforsyningsnettet ud til borgere og virksomheder. Her er det filterskyllevandet, der efter rensning udledes til en recipient.
- Virksomheder der har store mængder af kølevand.
- Fiskeri- og Søfartsmuseets udledning af bassinvand fra sælariet, hvor der er tale om indpumpet havvand der renses inden udledning.
Ved meddelelse af direkte udledninger skal miljømyndigheden blandt andet sikre sig følgende:
- At udledningen ikke medfører overskridelse i vandløb, søer, overgangsvande, kystvande eller havområder af de miljøkvalitetskrav, der fremgår af bilag 2 til bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand.
- At udledningen ikke hindrer opfyldelse af de miljømål for overfladevandområder, som fremgår af bekendtgørelse om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster.
- At udledningen ikke hindrer opfyldelse af de miljømål for havområder, som er fastsat i medfør af lov om havstrategi.
Direkte udledninger af industrispildevand skal fremgå af PULS (Punkt Ud Lednings System) under miljoeportal.dk. I Danmarks Arealinformation under Jeg vil gerne vælges Tilføj/fjern kort information - Miljøbeskyttelse Forurening - Spildevand og Badevand (fra PULS) – Regnbetingede Udløb. Med informationsknappen og et klik på udløbspunktet vises nu oplysninger knyttet til udledningspunktet.
Esbjerg kommune kan ikke tvinge tilsluttede ejendomme til at frakoble hele eller dele af spildevandet fra DIN Forsynings ledningsnet. Det kræver enighed mellem kommunen og grundejeren ved hel eller delvis udtræden. For processpildevand skal der tages konkret stilling til i hver enkelt sag, og spildevandsplanen skal opdateres med hensyn til tilladelse til alternativ bortskaffelse af industrispildevandet.
Esbjerg Kommune kan give tilladelse til hel eller delvis udtræden af DIN Forsyning hvis følgende forhold er opfyldt:
- At der er overensstemmelse med spildevansplanen for bortskaffelse af spildevand i kommunen.
- At der er enighed herom mellem grundejeren og kommunalbestyrelsen.
- At der ikke sker en væsentlig forringelse af DIN Forsynings samlede økonomi.
- At DIN Forsyning fortsat kan fungere teknisk forsvarligt.
DIN Forsynings grundlag for dimensionering af kloaksystemer afhænger af, hvad et område er udlagt til i kommuneplanen, jf. tabel 5.6.4.
For at sikre, at kloaksystemet i separatkloakerede og fælleskloakerede kloakoplande ikke bliver hydraulisk overbelastet, så administrerer Esbjerg Kommune som spildevandsmyndighed ligeledes ud fra kommuneplanens arealanvendelse og fastsatte befæstelsesgrader jf. tabel 5.7.1. ved meddelelse af tilslutningstilladelser.
Håndtering af regnvand så tæt på kilden som muligt kaldes i daglig tale for LAR - Lokal Afledning af Regnvand, eller Lokal Anvendelse af Regnvand.
Klimaændringerne og de øgede nedbørsmængder gør det attraktivt at forsøge at håndtere regnvand, der hvor det falder, så det ikke belaster afløbssystemet.Ved lokal afledning eller anvendelse af regnvand forstås ethvert tiltag, der har til formål at begrænse eller forsinke regnvandsstrømmen lokalt i afstømningsoplandet.
Dette kan typiske ske ved:
- Nedsivning i faskiner.
- Infiltration fra overflader gennem permeable belægninger.
- Forsinkelse af vandet i så stor udstrækning som muligt i oplandet.
- Fordampning af vandet enten fra overflader eller via optagelse i beplantning.
Det er dog ikke alle steder, at nedsivning af regnvand er en god løsning.
Det kan f.eks. skyldes:
- Ønsket om at beskytte grundvandet mod forurening.
- At jorden ikke er egnet til nedsivning, f.eks. fordi den er for leret.
- Høj grundvandsstand.
Men mange steder vil LAR være en mulighed – og her bør den anvendes.
Ved etablering af LAR-løsninger på kommunale arealer skal det ske i samarbejde med Natur & Byrum (tidligere Drift & Anlæg). For nærmere regler og vejledning om udformning mv. henvises til Esbjerg Kommunes Vejledning om smukke byområder.
På hjemmesiden LAR i Danmark, kan der søges inspiration til og erfaringer om LAR-løsninger. På denne hjemmeside ligger oplysninger om:
- Igangværende projekter
- Information om metoder og vejledninger i LAR
- Foldere, præsentationer og rapporter om LAR
- Information om lovgivning, planlægning og tilladelser
- Erfaringer med LAR
- Billeder af LAR-anlæg
- Sidste nyt om LAR, og
- Links mm.
Overholdelsen af den fastsatte afløbskoefficient jf. tabel 5.7.1 kan f.eks. ske ved brug af diverse LAR-løsninger.
Der skal ansøges om tilladelse til afledning og/eller nedsivning af regnvand fra områder udlagt til erhverv, centerområder, områder til offentlige institutioner, by-fortætningsprojekter og grunde hvor der etableres fælles private vej- og parkeringsareal. Indholdet i en ansøgning fremgår af kapitel 5.8.
Befæstelsesgraden angiver, hvor stort et areal af grunden der maksimalt kan tillades afledt overfladevand fra, til DIN Forsynings regnvandssystem, jf. tabel 5.7.1.
Inden der søges en tilladelse, er det vigtigt at forstå de grundlæggende principper for hvordan Esbjerg Kommune administrerer krav til befæstelsesgrad, nedsivning og forsinkelse:
1. Der må kun ske direkte afledning af regnvand til DIN Forsynings regnvandsledning fra et areal svarende til den definerede befæstelsesgrad i spildevandsplanen, jf. tabel 5.7.1.
For eksisterende virksomheder foretages ”fuld” udligning af regnvand fra det nye projekt i overensstemmelse med nedenstående beregningseksempler til beregning af afløbskoefficienten.
2. Hvis det er muligt at nedsive regnvand ved overskridelse af den definerede befæstelsesgrad i spildevandsplanen, så skal dette være løsningen. Det tilstræbes, at det er tagvandet der i videst muligt omfang nedsives, hvis en del af regnvandet skal nedsives.
Der må kun ske nedsivning af regnvand, der af Esbjerg Kommune er vurderet til ikke at medføre forurening af jord eller grundvand. Ved regnvand fra parkeringspladser, oplagspladser o. lign. skal der derfor foretages en grundig vurdering, inden der gives tilladelse til nedsivning.
3. Hvis nedsivning ikke er muligt f.eks. på grund af jordens geologi, forureninger i jorden eller afstanden til grundvandsspejlet kan der gives tilladelse til afledning med forsinkelse til DIN Forsynings regnvandsledning.
Det er ansøgeren, som skal dokumentere at nedsivning ikke er muligt.
Nye projekter
Hvis der sker etablering af ny bebyggelse/befæstelse på en ejendom, hvor befæstelsesgraden, inden projektet gennemførelse, overholder befæstelsesgraden, så skal det sikres, at befæstelsesgraden også kan overholdes efter, at projektet er blevet gennemført.
Afledning af regnvand, hvis befæstelsesgraden overskrides
Hvis der etableres befæstelse på en større del af en ejendom, end det der er forudsat i spildevandsplanen jf. tabel 5.7.1, så skal grundejer nedsive overfladevandet fra et areal svarende til det, der overskrider befæstelsesgraden. Kun hvis dette ikke er muligt, kan der meddeles tilladelse til forsinkelse.
Spildevandsplanens krav
I henhold til Spildevandsplanen 2022-2027 må der kun afledes regnvand direkte til DIN Forsynings regnvandssystem svarende til en befæstelsesgrad på 80 % fra havneområdet og aflastningscentre og 60 % fra andre erhvervsområder og områder til centre og offentligt formål, jf. tabel 5.7.1.
Beregning af afledningskoefficient
Der er i det følgende givet 3 forskellige beregnings eksempler. I alle 3 eksempler gælder, at der skal ske fuld nedsivning / forsinkelse af alt det nye, mens de eksisterende forhold er lovligt eksisterende.
Beregningsforudsætninger der er anvendt i de 3 eksempler:
X (grundareal)= 1.000 m2
Y (nuværende befæstet/bebygget areal) = 800 m2
Z (nye befæstelser/bebyggelser) = 100 m2
Z1 (nyt projekt indenfor eksisterende befæstelse/bebyggelse) = 60 m2
Eksempel 1
Nyetablering indenfor eksisterende bebyggelser/befæstelser
Eksempel 2
Nyetablering udenfor eksisterende bebyggelser/befæstelser
Eksempel 3
Nyetablering indenfor og udenfor eksisterende bebyggelser/befæstelser
Med hensyn til dimensionering af private afløbssystemer henvises til kapitel 5.7.
Nedsivning
Der skal foretages en vurdering af, om det er muligt at nedsive overfladevand svarende til den mængde der overskrider befæstelsesgraden.
I vurderingen indgår bl.a. følgende:
- Er der kendskab til jord- og grundvandsforureninger på ejendomme, herunder om ejendommen er kortlagt på V1- eller V2, og hvilken forurenende stoffer kan der være tale om.
- Er ejendommen beliggende inden for BNBO (Borings Nært Beskyttelses Område) eller et område med særligt følsomt grundvand, så der skal tages særlige hensyn til beskyttelsen af grundvandet.
- Er ejendommen beliggende i et område, hvor jordbunden er egnet til nedsivning, og er det muligt at nedsive regnvand pga. afstanden til grundvandsspejlet.
Esbjerg Kommune kan give tilladelse til nedsivning af regnvand, herunder befæstede arealer og veje, der er lettere forurenet fra de aktiviteter, der foregår på arealet. Ved nedsivning af regnvand fra befæstede arealer, kan der blive stillet vilkår til arealanvendelsen og evt. rensning af regnvandet. Det tilstræbes, at det først og fremmest er tagvand, der nedsives, hvis befæstelsesgraden ikke kan overholdes.
Hvis det ikke er muligt at nedsive regnvandet, kan det blive nødvendigt at foretage en forsinkelse af regnvandet, som beskrevet nedenfor.
Udligning af flow ved forsinkelse
Hvis der ikke er mulighed for at overholde spildevandsplanens befæstelseskrav ved brug af nedsivning, kan der gives tilladelse til afledning af overfladevandet til DIN Forsynings regnvandssystem. Der skal dog foretages udligning af flowet ved forsinkelse af vandet. Derved sikres det, at det maksimale flow til DIN Forsynings regnvandssystem ikke overstiger det, der svarer til den maksimale befæstelsesgrad.
Det kan derfor forventes, at der vil blive stillet krav om ”fuld” udligning af nye projekter om bebyggelse/befæstelse på ejendommen, hvis det overstiger befæstelsesgraden.
Ved fuld udligning forstås en reduktion af den hydrauliske belastning således at den afledte vandmængde bliver reduceret med arealet på bygge- og anlægsprojektet indtil spildevandsplanens Φ-værdi er overholdt. Dette kan ske ved både nedsivning og udledning.
Grundejer skal være opmærksom på, at det langsigtede mål er, at ejendommen samlet overholder spildevandsplanens krav til befæstelsesgrad, og at det kan forventes, at der ved samtlige nye projekter om bebyggelse/befæstelse på ejendommen vil blive stillet krav om ”fuld” udligning for hvert projekt, indtil spildevandsplanens krav overholdes.
Grundejer bør derfor overveje om det ved større projekter skal etableres tilstrækkeligt kapacitet til forsinkelse af overfladevandet, så ejendommen samlet overholder spildevandsplanens krav til befæstelsesgrad.
For at regnvand skal kunne afledes ved kilden, kan det være nødvendigt at rense regnvandet før afledning. Der findes mange metoder til rensning af regnvand, de nedenstående metoder er derfor ikke dækkende. Ved ønske om at anvende andre metoder henvises til nettet.
- Sandfang
- Filtrering, f.eks.
Filtrering i grønne overflader/bevoksning
Små sandfiltre
Filtre i vejbrønde
Adsorptionsanlæg
Andre filtre
- Olieudskillere
- Bassiner/vådområder
Sandfang
Sandfang anvendes i forbindelse med alle regnvandsafløb for at fjerne sand/grovere partikler fra regnvandet.
Nedløbsbrønde har et sandfang, der tilbageholder sand og de forurenende stoffer, der kan bundfældes. Nedløbsbrønde er ikke særlig effektive og specielt ikke, hvis de ikke tømmes regelmæssigt. Sandfang skal derfor efterses regelmæssigt og tømmes efter behov.
Filtrering
Rensning i grønne arealer / regnbede: Overflader med græs kan både rense og forsinke regnvand. Rensningen sker ved at forureninger sedimenterer på overfladen. Her kan de dels nedbrydes, dels optages af bevoksningen. Vandhastigheden er lav i grøfter eller hulninger, og derfor er der stor forsinkelse på regnvandsafstrømningen.
De grønne overflader kan også beplantes med forskellige planter, der medvirker til at fordele belastningen og modvirke erosion.
Sandfiltre: Sand- / grusfiltre er en effektiv måde at få fjernet urenheder i regnvandet. Sand- / grusfiltre kan være specielt byggede anlæg eller stenfyldte grøfter, hvor urenhederne filtreres væk, mens vandet synker i grøften og derefter nedsives eller ledes bort.
Filtre i vejbrønde: Der findes forskellige filtre, som kan anbringes i vejbrønde og som kan fjerne olie eller tungmetaller. Brøndfiltre kan betragtes som et supplement til de øvrige rensemetoder. De kan kun benyttes i nedløbsbrønde, hvor udskiftning og vedligeholdelse kan ske regelmæssigt.
Dobbeltporøs filtrering: I Ørestaden findes der et anlæg, hvor partikler, tungmetaller m.v. i regnvand fjernes i et dobbelt-porøst filter.
Olieudskillere
Ved håndtering af olieforurenet regnvand fra befæstede arealer er olieudskillere en god rensemetode. Ved store arealer og store regnvandsmængder, skal udskillerne forsynes med omløb, så ”first flush” renses, og de efterfølgende store regnvandsmængder ledes uden om udskilleren.
På mindre parkeringspladser er olieforureningen meget lille, og sandfang vil være tilstrækkeligt til at tilbageholde denne forurening, hvis sandfangene tømmes efter behov.
Bassiner
Til bundfældning og rensning er regnvandsbassiner eller nedsivningsbassiner velegnede anlæg, specielt hvis der er gode pladsforhold. Der etableres normalt ikke en olieudskiller ved indløb til et bassin, men et dykket udløb, som kan tilbageholde eventuel olie i bassinet. Ved brug af et regnvandsbassin med vådvolumen er det muligt af få tilbageholdt/fjernet fra ca. 60 - 90 % af suspenderede stoffer og få tilbageholdt/fjernet en ikke ubetydelig del af indholdet af tungmetaller, hvilket dog afhænger af tungmetallets opløselighed. Ved brug af et nedsivningsbassin vil rensningen for de fleste stoffer være næsten 100 %. En undtagelse er dog klorid.
I henhold til Spildevandsplanen 2022-2027 må der kun afledes regnvand direkte til DIN Forsynings regnvandssystem svarende til en befæstelsesgrad på 35 % fra boligområder, jf. tabel 5.7.1. Hvis en lokalplan giver tilladelse til at bebygge mere end 35 % af grunden, så kan afløbskoefficienten dog hæves til 0,4. For storparceller er befæstelsesgraden fastsat til 30 %.
Ved etablering af by-fortætning til boliger i bymidten er befæstelsesgraden fastsat til 50 %, jf. tabel 5.7.1.
Nedsivning af tagvand fra boliger
En grundejer kan nedsive sit tagvand på egen grund, hvis forholdene tillader det.
Der kan nedsives, når følgende forhold er opfyldt:
- Afledning skal ske til en faskine eller et andet LAR-anlæg, hvortil der ikke afledes andre former for spildevand.
- Dimensionering, placering og udførelse af faskinen skal sikre, at der ikke sker overfladisk afstrømning til naboer og vejarealer.
- Ved dimensionering skal der i beregningen anvendes en klimafaktor på 1,25.
- Ejendommen må ikke ligge inden for BNBO – BoringsNære BeskyttelsesOmråder.
- Afstanden til recipienter skal mindst være 25 meter, se tabel 5.3.3.1.
- Afstande til beboelse og skel bør være som angivet i tabel 5.3.3.1.
Lovgivningsmæssigt krav | Vejledende krav i henhold til SBI 185 eller DS 440 | Vejledende afstandskrav ved minimal risiko* | |
Privat drikkevandsboring | 25 meter | ||
Vandløb, søer, hav | 25 meter | ||
Beboelseshus med/uden kælder | 5 meter | 2 meter* | |
Hus uden beboelse med kælder | 2 meter | 2 meter* | |
Hus uden beboelse uden kælder | 2 meter | 1 meter* | |
Skel | 2 meter | 0,5 meter - 1 meter** |
Tabel 5.3.4.1. Afstandskrav for faskiner til drikkevandsboringer, recipienter, beboelse og skel.
*Hvis terrænet falder bort fra huset, huset er nyt, eller hvis der på et eksisterende hus er etableret et lag, der spærrer for opstigende grundvand.
**Hvis jordbundsforholdende gør, at der ikke er fare for opblødning, eller hvis nabogrunden forbliver ubebygget.
Dispensation fra de vejledende afstandskrav til beboelse og skel sker på en konkret vurdering der f.eks. kan foretages af en autoriseret kloakmester, med en forhåndstilkendegivelse fra Miljø.
Inden nedsivningsanlægget etableres bør grundejeren sikre sig, at jordbunden er egnet til nedsivning. Sand og grus er meget velegnet til nedsivning, mens morænejord med ler kræver større faskiner. Derfor er det vigtigt at udføre en infiltrationstest for at afklare om jorden er velegnet til nedsivning og for at kunne beregne størrelsen af faskinen.
Der må ikke nedsives, når følgende forhold er opfyldt:
- Forureningskortlagte grunde hvor der er risiko for mobilisering af forurening. Desuden områder hvor tidligere undersøgelser har givet kendskab til betydende forureninger, som ikke er blevet relateret til en specifik lokalitet.
- Områder hvor den øverste jordtype består af blødbundsaflejringer som f.eks. dynd, gytje og tørv samt meget lerede jordtyper.
Miljø kan desuden ikke anbefale, at tagvand nedsives i traditionelle faskiner, hvis afstanden fra terræn til øverste grundvandsspejl er < 2 meter, idet vi kan forvente at klimaændringerne vil medføre stigende grundvandsspejl. Dette forhindrer dog ikke, at der kan etableres nedsivning fra jordoverfladen ved anvendelse af anden LAR-løsning end traditionel faskine.
Tagvand nedsivet i et traditionelt faskineanlæg
En faskine er i princippet et hulrum i jorden, hvor tagvandet siver ud gennem faskinens bund og sider. Faskinens volumen skal være stort nok til at opmagasinere vandmængden, hvis tilstrømningen midlertidigt er større end udsivningen. Med tiden kan der opstå et lag af sand og organisk materiale i bunden af faskinen, som reducerer faskinens evne til nedsivning. Det anbefales derfor, at der ved dimensionering af faskinens størrelse kun regnes med udsivning gennem faskinens sider.
Før faskinen skal der anbringes en nedløbsbrønd med sandfang, så faskinen ikke stopper til. På figur 5.3.4.1 ses en faskine opbygget med plastkassetter. Det er vigtigt, at sandfang tømmes regelmæssigt, så faskinen bevarer sin evne til at nedsive regnvandet.
Kloaksystemet i Esbjerg Kommune er mange steder nedslidt og samtidig medfører de stigende nedbørsmængder behov for igangsætning af en omfattende renovering af kloaknettet i kommunen.
DIN Forsyning udarbejder derfor en saneringsplan med en 10-årigt tidshorisont, som dog løbende justeres efter behov dog således, at planen følges indenfor den nærmeste 3-års periode.
Det er besluttet, at DIN Forsyning og Esbjerg Kommune i forbindelse med nye større separatkloakeringsprojekter sammen afholder borgermøder/skurmøder inden anlægsarbejdet går i gang.
Når et eksisterende kloakområde skal separatkloakeres, sender DIN Forsyning normalt 3. år før kloakarbejdet igangsættes information til ejerne af de berørte ejendomme.
Ved separering af et fælleskloakeret kloakopland foretages der en adskillelse af spildevandet og regnvandet.
Af den vedlagte folder fremgår, at ejerne vil blive påbudt med en frist på mindst 1 år at separere spildevand og regnvand på egen grund. Ejerne har således ca. 4 år til at få tilvejebragt det nødvendige økonomiske grundlag til at kunne efterleve påbuddet.
Læs mere på: https://separat.dinforsyning.dk/
Det er Esbjerg Kommune, der som spildevandsmyndighed, påbyder ejerne at få separeret kloaksystemet på egen grund.
I forbindelse med separeringen skal der ske en adskillelse af spildevand og regnvand. Dette kan ske ved etablering af 2 afløbsledninger - en til afledning af spildevand og en til afledning af regnvand på egen grund samt vejvand fra fælles private veje.
Ved etablering af 2 ledninger føres 2 afløbsstikledninger ind til skel, hvor ejendommens spildevand bliver tilsluttet DIN Forsynings spildevandsledning gennem spildevandsstikledningen, og hvor regnvand kan tilsluttes regnvandsstikledningen.
Ejeren kan dog også vælge at nedsive regnvand, hvis forholdene tillader det. For nærmere oplysninger om nedsivning se afsnit 5.3.1 og 5.3.3.
Dokumentationskrav
Som dokumentation for, at grundejer har efterkommet kommunens påbud om separering af spildevandet på egen grund, skal grundejer sende følgende til Miljø, Esbjerg Kommune:
- En tydelig og veludført kloaktegning, der viser placeringen af spildevands- og regnvandsledninger med tilhørende brønde, sandfang og faskiner.
- En stemplet og underskrevet færdigmelding fra en autoriseret kloakmester.
Undtagelser
Ved eksisterende boliger kan regnvand fra
- Mindre kælderskakte og
- Lyskasser
afledes til spildevandsledningen uden, at der skal meddele en dispensation. Det er dog en forudsætning, at der ikke kan ske afstrømning af regnvand til kælderskakten og lyskasserne.
Nedkørsler til parkeringskældre anses ikke at være mindre kælderskakte. Regnvandet fra disse skal afledes til regnvandssystemet.
Fristforlængelse af separatkloakering
Esbjerg Kommune kan meddele en forlængelse af fristen på op til 5 år til ved påbud om separering af spildevand og regnvand på egen grund.
En ansøgning om en fristforlængelse skal indeholde et reelt specificeret økonomisk tilbud fra en / flere håndværkere, som kun omfatter de omkostninger der er knyttet til bygningskonstruktioner, som følge af påbuddet om separering af spildevand og regnvand.
Hvis der foretages ændring af væsentlige bygningskonstruktioner inden udløbet af dispensationen, skal separeringen af spildevand og regnvand gennemføres, og dokumentationen herfor jf. påbuddet skal sendes til Esbjerg Kommune.
Spildevandsplanen fastlægger følgende serviceniveau for funktionen af kloaksystemet:
- For fælleskloakerede områder må der ikke ske oversvømmelse af terræn oftere end hvert 10. år.
- For separatkloakerede områder (regnvand afledt i separat ledning) må der ikke ske oversvømmelse af terræn oftere end hvert 5. år.
Dette er den praksis, som Spildevandskomiteen anbefaler, og som er valgt i langt de fleste kommuner. Serviceniveauet anvendes ved dimensionering af kloakker og udtrykker således, hvor ofte vand fra kloakkerne statistisk set må forekomme på terræn.
Det er hensigten at igangsætte regnbetingede klimaprojekter, hvor det er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt at fastsætte et serviceniveau, som overstiger normal funktionspraksis. Esbjerg Kommune har besluttet, at DIN Forsyning skal udføre beregninger til brug for fastsættelse af serviceniveau for håndtering af tag- og overfladevand i kommunen, og at regnbetingede klimaprojekter skal finansieres 100% af DIN Forsyning under forudsætning af, at det valgte serviceniveau giver størst nettogevinst.
Det samfundsøkonomisk hensigtsmæssige serviceniveau bestemmes ud fra den statslige metode angivet i bekendtgørelse om fastsættelse af serviceniveau. Det hensigtsmæssige serviceniveau er det niveau, som på baggrund af beregninger viser at have den største nettogevinst. I de tilfælde, hvor beregningerne ikke giver et serviceniveau med nettogevinst, vil funktionspraksissen i Skrift 27 være gældende.
Serviceniveauet fastsættes for et geografisk afgrænset område, der defineres og begrundes i spildevandsplanen. Regelgrundlaget angiver ikke, for hvilke områder i kommunen serviceniveauet skal beregnes. Dog er første trin i metoden en risikokortlægning, som kombinerer værdikort og oversvømmelsesrisiko. Områder i risiko for skybrud vil naturligt være i fokus.
I den statslige metode sammenholdes omkostninger og gevinster med afsæt i risikokortlægningen. Af omkostninger indregnes anlægsinvesteringen og driftsomkostningerne til selve klimasikringstiltaget/afværgeløsningen.
Af gevinster kan indregnes de sparede skadesomkostninger for boliger og erhverv samt de sparede indirekte omkostninger, som f.eks. er trafikforstyrrelser, genhusning samt negativ påvirkning af produktion og forretning ved f.eks. tabt arbejdstid. Metoden giver ikke mulighed for at indregne de merværdier, som klimatilpasning skaber såsom de rekreative værdier, positiv påvirkning af miljø og biodiversitet, reduktion af CO2, kulturhistoriske værdier m.v.
Principper for statslige metode
Esbjerg Kommune skal i forhold til skybrudshåndtering og igangsættelse af klimaprojekter for håndtering af skybrud forholde sig til følgende for hvert vandopland:
- Tage stilling til om der ønskes fastsat et bindende serviceniveau for et givent område, og om beregningerne for fastsættelse af serviceniveau skal igangsættes. Det er DIN Forsyning som foretager disse beregninger. Loven foreskriver ikke, hvornår og på hvilke områder metoden kan anvendes. Det giver dog kun værdi i områder med risiko for oversvømmelse fra skybrud.
- Forud for igangsættelse af beregninger skal der tages stilling til brug af data.
Til en start anvendes nedenfor nævnte screening til prioritering. Når prioriteringen foreligger, opdateres oversvømmelseskort for de vandoplande, hvori udpegede projektområder er placeret. Det er besluttet, at der skal anvendes nationale skadesdata, da de lokale data ikke er repræsentative for hele Esbjerg Kommune. - Det skal besluttes, hvilke serviceniveauer der udvikles konkrete løsninger for og som analyseres med hensyn til nettogevinst. Bekendtgørelsen for fastsættelse af serviceniveau angiver en trappemodel for antallet af påkrævede serviceniveauer i forhold til investeringsniveauer.
- Esbjerg Kommune vil anmode DIN Forsyning om oplysninger om mulige forebyggende tiltag, der kan afhjælpe oversvømmelser, herunder økonomiske overslag over udgifter til forebyggende tiltag som DIN Forsyning kan gennemføre i forhold til selskabets opgaver, fx over for regnhændelser, fremskrevet til forventede nedbørsmængder i anlæggets levetid i forbindelse med fastsættelse af serviceniveauer i spildevandsplanen.
- Efter beregnet samfundsøkonomisk serviceniveau skal det besluttes, hvilket serviceniveau der skal arbejdes videre med for vandoplandet.
- Skal det være det samfundsøkonomisk optimale serviceniveau eller ønsker Esbjerg Kommune et højere serviceniveau, hvor DIN Forsyning finansierer området til det samfundsøkonomisk optimale serviceniveau, mens et højere serviceniveau skal finansieres af Esbjerg Kommune.
- Ønskes et højere serviceniveau, skal årsagen hertil fastlægges og dokumenteres. Tilsvarende skal det fastlægges og dokumenteres, om det er kommunen eller private, som finansierer det højere serviceniveau. Private kan ikke pålægges at finansiere et højere serviceniveau, men kan af eget initiativ være interesseret i en løsning med et højere niveau. For eksempel en grunderejerforening, som ønsker øget sikring i lokalområdet og inddrager eget fælles friareal til en blå-grøn skybrudsløsning.
Klimatilpasning ud over det samfundsøkonomisk niveau
Er der områder, hvor der er et ønske om at klimasikre til et højere niveau end det hensigtsmæssige serviceniveau, – det kan være områder med særlige fortidsminder som ønskes bevaret, særlige naturtyper eller områder med høj forureningsrisiko, - vil dette skulle finansieres af kommunen. Loven giver ikke mulighed for takstfinansiering over serviceniveau svarende til størst nettogevinst, og DIN Forsyning kan ikke forpligtes til at leve op til et ekstra forhøjet serviceniveau.
Dog er der indskrevet en undtagelse, hvor kravet om positiv samfundsøkonomi kan fraviges. Dette er gældende for oversvømmelsestruede strækninger på kommunale adgangsveje til kritiske sundhedsfunktioner i kloakerede områder.
Ved kritiske sundhedsfunktioner forstås funktioner, hvor der er fare for tab af liv ved oversvømmelse af adgangsveje, f.eks. hospitaler, skadestuer og plejehjem. De oversvømmelsestruede strækninger skal sikres billigst uden at forsinke udrykningskøretøjer væsentligt.
DIN Forsynings mulighed for klimatilpasning uden for egne områder
I henhold til spildevandsbekendtgørelsen har DIN Forsyning mulighed for at foretage supplerende klimatilpasningstiltag og med andre parter uden for selskabets egne anlæg med det formål at reducere skadesomkostningerne fra tag- og overfladevand.
Det supplerende tiltag skal udføres i sammenhæng med et andet af DIN Forsynings anlægsprojekter (hovedprojekt), og anlægsomkostningen til det supplerende tiltag må højst udgøre 5% af anlægsomkostningerne til hovedprojektet. Derudover skal DIN Forsyning dokumentere, at det supplerende tiltag giver en samfundsøkonomisk nettogevinst, og at tiltaget er selskabsøkonomisk omkostningseffektivt.
Et eksempel på et supplerende tiltag: Et risikoområde i et fortættet område skal klimasikres. Det er ofte udfordrende at finde plads i terræn til håndtering af vand i fortættede områder, og underjordiske løsninger kan være både teknisk udfordrende og bekostelige. Ved at forsinke og tilbageholde vand i oplandet til byen vil den nødvendige plads til byens vand reduceres.
Esbjerg Kommune har i samarbejde med DIN Forsyning har fået udarbejdet en screening af hele kommunen. Screeningen har til formål at skabe et overblik over de områder, som er i risiko for oversvømmelse af regnvand, oversvømmelsesskader og give overslag på forventede investeringsomkostninger. Screeningen er foretaget på et ensartet grundlag og vil både udpege de mulige områder, hvor det samfundsøkonomisk kan betale sig at klimasikre og samtidig udpege de områder, hvor det sandsynligvis ikke kan betale sig. Screeningen vil skabe et grundlag for prioritering af de områder, hvor der skal gennemføres beregninger til brug for fastsættelse af et endeligt serviceniveau for håndtering af tag- og overfladevand efter den statslige metode.
Resultater fra den indledende screening
Af kort 5.5.2.1 fremgår, at de største serviceniveauer (grønne farver) for håndtering af tag- og overfladevand på vandoplandsniveau optræder i den sydlige del af kommunen, mens lavere serviceniveauer optræder i den nordlige del af kommunen, herunder serviceniveauer lig med 5 år. I Esbjerg By varierer det mest hensigtsmæssige service niveau mellem 5 – 15 år. Kortet viser således, hvor vi får størst effekt af en indsats pr. investeret krone; men ikke hvor vi får størst effekt af indsatsen i forhold til reduktion af skadesomkostninger.