I støttefunktionen er der ansat syv ordblinderådgivere, en til hver af kommunens syv skoledistrikter. Derudover er der en programleder, som leder etablering og udviklingen af støttefunktionen i de første fire år fra 2019 - 2022.
Ordblinderådgivernes primære opgave er at følge den enkelte ordblinde elev og dennes undervisning, særligt de første år efter eleven er konstateret ordblind.
Ordblinderådgiverne holder også OrdblindePit for eleverne, og forældrekurser og forældrecaféer i forbindelse med OrdblindePits.
Læs mere om OrdblindePits
Læs mere om forældrekurser og forældrecaféer
Derudover kan ordblinderådgiverne
- give råd og vejledning til alle lærere
- understøtte samarbejdet omkring den enkelte elev mellem skolens ledelse, lærerteam, læsevejleder og forældre
- vejlede elevens lærere i brug af de it-redskaber og undervisningsmidler, som eleven har
- vejlede forældre med ordblinde børn i at understøtte deres barns sproglige udvikling
Ordblinderådgiverne vil også indgå i et samarbejde om overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelserne
Det er vigtigt at inddrage børnene og de unge aktivt i udviklingen af støttefunktionen. Derfor er der nedsat et Advisory board, som består af 16 elever med ordblindhed. Deres opgave er at komme med inputs til, hvordan de oplever det at være ordblind, hvilken forskel støttefunktionen gør, og hvor de kan se, at der bør sættes ind.
Læs mere om Advisory board
Støttefunktionen skal udvikle værktøjer, metoder og konkrete programmer, der understøtter hele elevens læringsmiljø.
Støttefunktionen udvikles med støtte fra Egmont Fonden.