Velkommen til Esbjerg Kommune - Forside

Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Renhold og vintervedligeholdelse

Her kan du læse om, hvilke forpligtelser, der påhviler restaurationerne og forretningerne i forhold til renhold og vintervedligeholdelse.  

Om renhold og vintervedligeholdelse

For at opnå et ensartet og højt niveau af arealerne, er de forpligtigelser vedr. vedligeholdelse og  forsikringsansvar, der er pålagt grundejerne til renhold og vintervedligeholdelse af fortove og gangarealer, overtaget af Esbjerg Kommune iht. Kommunens regler for vedligeholdelse.

Udgifterne hertil opkræves fra grundejeren over ejendomsskattebilletten og bidraget pålignes grundejerne efter facademeter. Byrådet fastsætter hvert år bidraget for det kommende år.

Grundejeren har dog fortsat forpligtigelsen til at foretage renhold og vintervedligeholdelse af belægningen langs bygningen mellem gangareal og facade samt af trapper og indgangspartier. Esbjerg Kommune tømmer de af kommunen opsatte affaldsspande.

Ovenstående er i overensstemmelse med ”Bestemmelser om overtagelse af grundejerforpligtelser til snerydning, glatførebekæmpelse samt renholdelse af gader, veje, og stier i Esbjerg Kommune” som blev vedtaget af Teknik- og Forsyningsudvalget den 29. oktober 2007 og revideret i 2015. Ved vedtagelse af dette regulativ udvides de nævnte bestemmelser til også at omfatte Domkirkepladsen.