Tryghedskald
Inden bevillingen af tryghedskald, skal det vurderes om andre muligheder kan benyttes, f.eks. telefonindvisitering, eller extra tilsyn i en kort periode.
- Tryghedskaldet virker ved, at borgeren trykker på en sender. Tryghedskaldet virker elektronisk og går direkte til den mobiltelefon tryghedskaldet er kodet til.
- Ved strømsvigt og behov for batteriskift alarmerer tryghedskaldet automatisk.
- Ved opsætning af tryghedskaldet foretages altid en faglig vurdering af, hvorvidt tryghedskaldet skal gå direkte til sygeplejerskens telefon eller til leverandøren af hjemmehjælp
- Ydelser, når der kaldes tryghedskald, leveres telefonisk og/eller ved besøg i borgerens hjem afhængig af den konkrete situation.
- Ved opsætning af tryghedskald udleveres de dertil hørende informationspjecer til borgeren.
- Tryghedskald skal afprøves af borger ved opsætning.
Afprøvning af tryghedskald der ikke har været anvendt det sidste ½ år:
Hos borgere hvor der kommer personale i hjemmet, og som ikke selv kan varetage at afprøve tryghedskaldet, skal kontaktpersonen fra den leverandør kaldet går til være behjælpelig med afprøvningen min x 1 hvert ½ år. Samtidig skal Visitationen kontaktes så der sker en revisitation af behovet for tryghedskald.
Telefonindvisitering:
- Borgeren ringer til det telefonnummer, som er udleveret af hjemmeplejen
- Opkaldet styres elektronisk, så det går direkte til vagtmobiltelefonen
- Telefonindvisitering kan ske til såvel fastnettelefon som mobiltelefon, det er dog en forudsætning, at telefonnummeret ikke er hemmeligt eller skjult
- Ved bevilling af telefonindvisitering foretages altid en faglig vurdering af, hvorvidt opkaldet skal gå direkte til sygeplejerskens telefon eller til leverandør af hjemmehjælp
- Når borger kontakter hjemmeplejen vurderes, hvilken ydelse, der er behov for at iværksætte
- Ved igangsætning af telefonindvisitering udleveres de dertil hørende informationspjecer til borgeren
- Telefonindvisitering skal afprøves af borger ved igangsætning
Tryghedskald:
- Opkaldet besvares straks
- Hjælpen skal være fremme indenfor en ½ time
- Ydelsen leveres hele døgnet
Telefonindvisitering:
- Variabel - afhængig af den konkrete situation
- Ydelsen leveres hele døgnet