Borgerrådgiverens kompetence
§ 7. Borgerrådgiverens virksomhed omfatter kommunens økonomiudvalg og stående udvalg, Borgmesteren og forvaltningen, herunder institutioner, virksomheder og tjenestesteder, der er omfattet af Esbjerg Byråds virksomhed.
Stk. 2. Borgerrådgiveren kan i forhold til organerne nævnt i stk. 1 behandle klager mv. over
1) sagsbehandling,
2) personalets adfærd,
3) udførelsen af praktiske opgaver (faktisk forvaltningsvirksomhed),
4) diskrimination.
Stk. 3. Borgerrådgiveren kan ikke behandle klager mv. over
1) Det faglige indhold i kommunale afgørelser
2) politiske beslutninger, fx det politisk vedtagne serviceniveau mv.,
3) spørgsmål vedrørende kommunens personale – og ansættelsesforhold,
4) spørgsmål, der kan indbringes for lovhjemlede klageinstanser,
5) spørgsmål, der er indbragt for det kommunale tilsyn, Folketingets Ombudsmand eller
domstolene.
6) Forhold, som Esbjerg Byråd har behandlet og taget stilling til.
Stk. 4. Borgerrådgiveren må endvidere afvise at behandle forhold, som har været bedømt af Økonomiudvalget, de stående udvalg eller Esbjerg Byråd.
Borgerrådgiverens opgaver
§ 8. Borgerrådgiverens faste opgaver består i at bistå borgere, der er utilfredse med Esbjerg Kommunes handlinger og undladelser, herunder ved
a) at behandle klager over Esbjerg Kommune,
b) at yde vejledning i klagesystemet i sager, der vedrører Esbjerg Kommune,
c) at yde hjælp til forståelse af afgørelser mv. fra Esbjerg Kommune, og
d) at tilbyde mægling i sager, hvor dette antages at kunne løse konflikter mellem forvaltningen og
borger.
Henvendelse til Borgerrådgiveren
§ 9. Henvendelser til Borgerrådgiveren kan rettes af enhver, der har individuel, væsentlig interesse i sagen.
Stk. 2. Henvendelser over forhold, som kan være til gene for en bredere kreds af borgere, kan indgivesaf enhver, der er væsentligt berørt af forholdet.
§ 10. Borgerrådgiveren afgør selv, om en henvendelse giver grundlag for en undersøgelse og hvilke dele af henvendelsen, undersøgelsen skal omfatte.
§ 11. Klagen skal indgives senest 1 år efter, at forholdet er begået.
Stk. 2. Borgerrådgiveren kan i særlige tilfælde se bort fra overskridelse af klagefristen i stk. 1, hvis
1) klagen har fortsat fornøden retlig interesse for borgeren,
2) det er muligt at få sagen tilstrækkeligt oplyst samt
3) en undersøgelse af sagen konkret eller generelt kan bidrage til en forbedring af den aktuelle
sagsbehandling i kommunen, herunder ved at sætte fokus på relevante forvaltningsretlige regler og
principper.
Stk. 3. Hvor de i stk. 2 nævnte hensyn ikke samlet er opfyldt, kan Borgerrådgiveren i ganske særlige tilfælde i stedet lægge vægt på, om formålet med Borgerrådgiverfunktionen i øvrigt taler for, at sagen behandles.
Iværksættelse af undersøgelser og inspektion
§ 12. Borgerrådgiveren kan, efter samråd med Esbjerg Byråd, gennemføre inspektion og generelle undersøgelser af udvalgte forvaltningsområder.
Stk. 2. Borgerrådgiveren kan foretage inspektioner af institutioner, virksomheder samt tjenestesteder, der hører under Esbjerg Byråds virksomhed.