Præsentation af stedet
Myndighedsafdelingen tager hver uge imod borgere, der ønsker substitutionsbehandling. Det tilstræbes, at der i løbet af den første uge efter borgerens henvendelse udarbejdes en social- og lægefaglig udredning, hvorefter socialrådgiveren i samarbejde med lægen og borgeren sammensætter det behandlingstilbud, der passer den enkelte borgers behov.
Myndighedsrådgiver er tovholder på borgerens behandling igennem hele forløbet fra ansøgning om behandling til den afsluttes.
Brugersammensætningen
Generelt er målgruppen socialt og psykisk medtagne personer, unge og voksne med symptomer som stofmisbrug evt. kombineret med kriminalitet.
Målgruppen for substitutionsbehandlingen er ofte personer med et længerevarende misbrug og afhængighed af opiater samt et ønske om at ophøre med eller få kontrol over misbruget.
Medarbejdersammensætning
Myndighedsafdelingen består af 8 medarbejdere, der alle er uddannede socialrådgivere samt 1 koordinator.
Beliggenhed/fysiske rammer
Myndighedsafdelingen er beliggende på Bakkevej 6, 1. sal. 6700 Esbjerg. Bygningen er et stort ældre hus, som rummer en stueetage samt 1. og 2. sal.
Bygningen er ikke handicapvenlig, men der er mulighed for at mødes i vores bygning på Bakkevej 1, hvis dette skulle give problemer.
Åbningstider
Åben for nye henvendelser hverdage på Tlf. nr. 24636831.
Myndighedsafdelingen har åbent mandag, onsdag og torsdag fra kl. 08:00-16:00 samt tirsdag fra 08:00–15:00 og fredag fra 08:00–14:00.
Mål for indsatsen i myndighedsafdelingen
- Nem og synlig adgang til behandling
- Behandling tilpasset den enkelte
- Styrkelse af indsatsen i forhold til psykisk syge misbrugere
- Fokus på indsatsen i forhold til unge misbrugere
- Sikring af optimal kvalitetsstyring på området
Esbjerg Kommunens overordnede målsætning på stofmisbrugsområdet er bl.a., at der skal være synlig adgang til en række differentierede behandlingstilbud - herunder risikovillighed til at iværksætte behandlingsforløb.
Dette gøres ved at stofmisbrugeren igennem udredende samtaler med læge og socialrådgiver visiteres til den behandling, der matcher den enkelte persons reelle behandlingsbehov.
Målet for indsatsen kan være reducering af sidemisbrug og kriminalitet, skadesreduktion, stoffrihed eller øget livskvalitet.
Faglige teorier og redskaber
Rådgivere i myndighedsafdelingen er uddannet med en kognitiv grunduddannelse med fokus på misbrug. Nogle har deltaget på ”den regionale misbrugsuddannelse” og nogle har deltaget på 1 eller 2 diplommoduler i stofmisbrug via udbud fra Socialstyrelsen. Alle rådgivere har modtaget undervisning af psykiater til screening af psykiske lidelser.
Rådgiverne vil bruge værktøjer fra ovennævnte uddannelser til at foretage udredende fokuserede samtaler med borgeren, med et perspektiv på misbrugets omfang, det sociale, fysiske og psykiske liv. Samtalerne har ligeledes fokus på at bevare motivationen hos borgeren til at skabe forandring af tilværelsen.
Eksempler på redskaberne kan være motivationssamtalen, motivation og forandring, misbrugsmodellen og helt almindelig sund fornuft i forhold til at kunne føre et liv så tæt på det almindelige som muligt.
Samarbejdspartnere
Myndighedsafdelingen samarbejder internt i Esbjerg Kommune med rådgivere i Voksen Myndighed om evt. bevilling af botilbud og § 85 bostøtte. Internt samarbejdes der også med Socialpsykiatrien, forsorgshjemmene, Kraftcentret, Jobcentret og Familierådgviningen.
Eksternt samarbejdes der med vores samarbejdskommuner, Varde, Vejen og Fanø.
Ligeledes samarbejdes der med regionspsykiatrien, praktiserende læger, Kriminalforsorgen. Hvis borgeren ønsker det, kan der også etableres samarbejdes med familien, uddannelsesinstitution eller arbejdsgiver.
Hvordan arbejder vi (handleplaner, opfølgning og resultatdokumentation)
Myndighedsafdelingen har gennem mange år udviklet et værktøj til udredning af borgernes udfordringer, som samler fakta fra borgeren, rådgiveren og lægens observationer sammen med observationer fra psykiatrien og andre relevante tilbud, som borgeren færdes i.
Vi kalder værktøjet for ”den sociale udredning”. Denne følger borgeren gennem hele behandlingsforløbet og tilpasses løbende i forhold til de mål, som borgeren arbejder hen mod. Rådgiverne vil løbende følge op på borgerens mål ved statusmøder sammen med borgeren og tilbudsrådgiver.
Der er ikke indlagt et fast møde interval. Det er rådgiverens vurdering, hvor ofte disse møder skal finde sted, men minimum er 1 gang om året.
Derudover udføres opfølgningsmøder/samtaler 1 og 6 måneder efter afsluttet behandling. Dette tilbud er til borgere med status som ”færdigbehandlet”, udskrevet til ”andet tilbud”, udskrevet til ”hospital” eller udskrevet med ” anden årsag”.
Hvad kan vi tilbyde (ydelser)
- Rådgivning og vejledning til borgere med stofmisbrug, pårørende og samarbejdspartnere
- Samtaler til afklaring af behandlingstilbud og opfølgning af dette
- Opfølgning efter afsluttet behandling
Borgerindflydelse
Borgernes indflydelse vil altid være omdrejningspunkt i forbindelse med udarbejdelsen af den sociale udredning. Det er meget vigtigt at respektere borgerens viden om sig selv, når et behandlingstilbud skal iværksættes, idet der er størst mulighed for succes, hvis borgeren derved tager ansvar for egen behandling.
Borgerne kan deltage i brugerrådsmøder, der afholdes ca. hver 6. uge.