Brug af klageportalen
En eventuel klage skal indgives via Klageportalen. På forsiden af www.naevneneshus.dk er der et link til Klageportalen. Klageportalen kan også tilgås via www.borger.dk og www.virk.dk. Man logger på med MitID. Når man klager, skal man betale et gebyr på kr. 900 for privatpersoner og kr. 1.800 for virksomheder og organisationer. Gebyret betales med betalingskort i Klageportalen. Klageportalen sender først klagen videre videre til den myndighed, der har truffet afgørelsen, når gebyret er betalt og når klageren endeligt har godkent klagen. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen.
Fritagelse for brug af klageportalen
Miljø- og Fødevareklagenævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, der kommer uden om Klageportalen, hvis der ikke er særlige grunde til det. Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til Miljø- og fødevareklagenævnet. Nævnet afgør herefter, om du kan fritages for at bruge klageportalen. Se betingelserne og kontaktoplysningerne for at blive fritaget på: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/miljoe-og-foedevareklagenaevnet/til-foersteinstanser/fritagelse-fra-klageportal/.
Tilbagebetaling af gebyr
Gebyret kan tilbagebetales af Miljø- og Fødevareklagenævnet, hvis
- klagesagen fører til, at den påklagede afgørelse ændres eller ophæves,
- klageren får helt eller delvis medhold i klagen, eller
- klagen afvises som følge af overskredet klagefrist, manglende klageberettigelse eller fordi klagen ikke er omfattet af Miljø- og Fødevareklagenævnets kompetence.
Retssag
Hvis afgørelsen ønskes prøvet ved en domstol, skal sagen være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen er bekendtgjort af kommunen. Såfremt der indgives klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet er fristen for et evt. sagsanlæg 6 måneder fra datoen for klagenævnets afgørelse.