Velkommen til Esbjerg Kommune - Forside

Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Renhold

Her kan du læse om, hvilke forpligtelser der påhviler restaurationerne og forretningerne i forhold til renhold af serverings- og udstillingsarealerne. 

Daglig renhold, herunder vintervedligeholdelse

Vintervedligeholdelse og renhold påhviler de tilgrænsende grundejere jf. lovbekendtgørelse om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje.

Esbjerg Byråd har taget beslutning om, at renhold i dele af indre by, herunder Skolegade, udføres på foranledning af Esbjerg Kommune.

Udgifterne hertil opkræves af grundejeren via skattebilletten. Bidraget bliver beregnet efter en fastsat takst pr. facademeter.

Grundejeren skal dog selv foretage renholdelse mv. af evt. trapper, indgangspartier og fodgængerpassager mv.

Serverings- og udstillingsarealer

Det pålægger restaurationerne/forretningerne at sørge for, at serveringszonerne holdes fri for udstyr i tidsrummet mellem kl. 6.00-9.00 for at sikre, at arealerne er let tilgængelige for renholdelsespersonalet.

Hvis ikke arealerne er tilgængelige, påhviler det restauratøren/forretningen selv, at renholde serveringszonen.

Endvidere skal restauratørerne sørge for, at serveringszonen holdes ren og ryddelig og alt affald, der stammer fra restaurationen, skal fjernes.

Der kan forlanges opsat affaldsspande og askebægere til brug for kunderne.