I ugerne 26-32 i 2023 og 2024 er der foretaget trafiktællinger på Domkirkeøen. Tælleudstyret bestod af slangetællinger og TOPO-bokse[1], som registrerede trafikmængde, køretøjstype og hastighed. Trafiktællingerne blev udført på syv lokaliteter på Domkirkeøen i begge år. Placering af trafiktællingerne fremgår af Figur 4.
[1] En TOPO-boks er udviklet til midlertidig eller permanent montering på en mast eller kantpæl. Den bruges til måling af køretøjers hastighed, retning og tidspunkt med akustiske målinger (ATKI).
Trafikmængde
Figur 5 viser en sammenligning af trafikmængden i gennemsnit pr. dag for de tre tællelokaliteter placeret ved ind- og udgangene til bykernen. Der er en generel nedgang i trafikmængden fra 2023 til 2024 i uge 27-32 med en samlet reduktion på 2.021 køretøjer i gennemsnit pr. dag.

Figur 6 viser en sammenligning af trafikmængden i gennemsnit pr. dag for de fire tællelokaliteter placeret internt i bykernen. Trafikmængden steg i uge 33-35 i 2024 sammenlignet med samme periode i 2023, med en gennemsnitlig stigning på 182 køretøjer pr. dag.

I Figur 6 ses, at der sker en omfordeling af trafikken i bykernen ved forsøget. Øget trafik i Sønderportsgade og Korsbrødregade og mindre trafik i Grydergade og På Von Støckens Plads. Da trafikmængden på gaderne med øget trafik fortsat er lav, er det en faglig vurdering, at trafikmængden er acceptabel, set i forhold til gadernes funktion og udformning.
Antal køretøjer efter køretøjslængde
Køretøjslængder
- 0-580 cm – personbiler og mindre køretøjer
- 580-1250 cm - mindre lastbiler, varebiler og autocampere
- Over 1250 cm - større lastbiler og busser
Figur 7 viser fordelingen af antal køretøjer fordelt på køretøjslængde i gennemsnit pr. dag for alle tællelokaliteter.

Delkonklusion – trafikmængde
Overordnet er der sket et fald i antallet af registrerede køretøjer i uge 27-32 fra 2023 til 2024.
Udviklingen i trafikmængden i uge 27-35 i 2023 og 2024 viser forskellige tendenser. I forbindelse med trafikforsøget i 2024 er der en markant nedgang i trafikmængden, mens der i uge 33-35 er en mindre stigning.
Køretøjer på 0-580 cm faldt med 26 %, 580-1250 cm 41 % og over 1250 cm faldt med 30 % i uge 27-32 i 2024 sammenlignet med samme periode i 2023. Det vurderes, at faldet skyldes trafikforsøget, hvor mange autocampere blev observeret ved de store parkeringspladser. Det vurderes ikke, at mængden af varekørsel i bykernen faldt, da disse havde mulighed for at få køretilladelse til det trafikregulerede område. Turistbusser (over 1250 cm) måtte finde alternative af- og pålæsningsmuligheder uden for det regulerede område. I uge 33-35 i 2024 steg andelen af køretøjer over 1250 cm lidt sammenlignet med 2023. Køretøjer på 0-580 cm steg med 3 %, 580-1250 cm faldt med 7 %, og over 1250 cm steg med 10 %.
Hastigheder
I forbindelse med trafiktællingerne er hastighederne også blevet registreret. Hastighederne er angivet som gennemsnitshastigheder.
Gennemsnitshastighed

Det fremgår af Figur 8, at gennemsnitshastigheden overordnet er steget i ugerne 27-32 fra 2023 til 2024 med undtagelse af Dagmarsgade.
Det fremgår af Figur 9 nedenfor, at gennemsnitshastigheden overordnet er faldet i ugerne 33-35 fra 2023 til 2024. Der sker dog en stigning i Grydergade, Sønderportsgade (broen) og på Von Støckens Plads.

Delkonklusion – hastigheder
Gennemsnitshastighederne er overordnet steget. Ændringerne er dog så små, at det generelle hastighedsbillede vurderes som uændret. I Ribes bykerne er der primært små, brostensbelagte gader, hvor der hovedsageligt er gågadezone med kørsel tilladt. Det betyder, at kørsel skal ske på de bløde trafikanters præmisser og med lav hastighed. Bilister m.v. skal være opmærksomme og hensynsfulde over for fodgængere.
Det bemærkes, at i gågadezoner med kørsel tilladt er den anbefalede hastighed 15 km/t. Da gennemsnitshastigheden på flere gader er højere, overholdes anbefalingen således ikke.