I Esbjerg Kommune vil vi skabe rammerne om et mangfoldigt og levende kulturliv, hvor alsidighed og fællesskab er i centrum. Her udfolder sig alt fra musik og sport til kunst, litteratur og gastronomi – fra gadefester og street art til festivaler og forestillinger i alle størrelser.
Alt det, håber vi, at endnu flere opdager, så de får lyst til at slå sig ned og leve det gode liv her hos os.
Kommunens stærke erhvervsliv mangler arbejdskraft, indbyggertallet står stille, og befolkningen forandrer sig. Derfor har vi brug for, at byen og kommunen er i vækst. Vi vender tendensen med en ny, ambitiøs kurs, hvor vi fokuserer på oplevelser og kultur, der tiltrækker. Kursen blev sat tilbage i 2022 efter knapt et års intensivt brandingarbejde. Bag den grundige proces står Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Esbjerg Havn, Education Esbjerg og flere hundrede borgere, som har været med til at forme Esbjergs fremtid.
Mens vi i det erhvervsrettede perspektiv sætter fokus på Esbjerg som Danmarks bæredygtige EnergiMetropol, fremhæver vi Esbjerg Kommunes styrker og bygger vores identitet op om den strategiske satsning på oplevelser og kultur for at øge bosætningen. Målet er at tiltrække flere nye indbyggere og at sikre vækst i hele kommunen.
Esbjerg by er omdrejningspunktet for denne indsats, men oplevelser og kultur tænkes ind i alle kommunale aktiviteter, hvor det giver mening, og der er et øget fokus på kommunale events. Vi skal have kulturelle flagskibe og oplevelser, der giver genlyd, samtidig med at oplevelser og kultur er en naturlig del af hverdagen.