Fraværsindsatsen i Esbjerg Kommune
I Esbjerg Kommune arbejder vi med en systematisk og helhedsorienteret indsats mod bekymrende skolefravær på tværs af Børn & Kultur og Borger & Arbejdsmarked. Målet er, at alle børn skal opleve sig som en værdifuld del af et fællesskab og støttes i at få en stabil skolegang – en vigtig beskyttende faktor for trivsel, udvikling og læring gennem hele livet. Som i resten af landet har vi også i Esbjerg oplevet et stigende antal tomme stole i klasselokalerne. Det vil vi gøre noget ved med vores sammenhængende fraværsindsats.
Værdigrundlag
Alle børn skal opleve at være en del af et fællesskab i skolen samt at have indflydelse på sit eget liv, også når livet bøvler, er svært eller gør ondt. Det er vigtigt, at barnet mødes med åbenhed og nysgerrighed, så barnets ressourcer og viden bliver en afgørende stemme i samarbejdet omkring håndteringen af fravær. I Esbjerg Kommune har vi en vision om at sikre tryghed, trivsel og lige muligheder for alle børn og unge, så de får de bedste kort på hånden til at leve et godt liv nu og i fremtiden, og derfor er følgende værdigrundlag fundamentet for indsatsen:
- Det skal være godt for børn at gå i skole
- Skolefravær er barnets løsning på et problem
- Barnets perspektiv skal være i centrum
- Et helhedssyn på barnet i dets omgivelser
- Skolefravær løses bedst tidligt
(Kilde: Samarbejde og indsatser til børn og unge med bekymrende skolefravær, Social og boligstyrelsen, 2024)