STEAM er en forkortelse for Science, Technology, Engineering, Art & Math.
Vi forstår STEAM som en tværfaglig tilgang til børn og unges læring. Den fremmer børn og unges nysgerrighed, lyst til at være undersøgende, legende, eksperimenterende og kreative i læringsprocesser, hvor de udvikler og løser autentiske og praksisnære problemstillinger på tværs af fagområder.
STEAM handler både om faglig uddannelse og almen dannelse og giver børnene kompetencer til at navigere i en tid, der er præget af nye teknologier og behov for at være omstillingsparat.
S - Science
Science er at arbejde med de naturvidenskabelige arbejdsmetoder som den undersøgende tilgang til læring både under oplevelser ude i naturen, undersøgelser i laboratoriet, klassen eller stuen og i samarbejde med virksomheder om løsning af reelle problemstillinger.
T - Teknologi
Teknologi og teknologiforståelse handler om at danne og uddanne børn og unge til at være aktive, selvstændige og kritiske borgere i en digital virkelighed. Børn og unge skal lære at beherske teknologien og forstå, at de kan være aktive medskabere ved hjælp af teknologi og ikke bare passive brugere.
E - Engineering
Engineering handler om at anvende viden til at skabe og udvikle nye produkter, der skaber merværdi for andre.
Metoden bygger på en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som tager udgangspunkt i at løse et konkret problem, og hvor undersøgelse, idégenerering, design, konstruktion, test og justering går forud for løsning af problemet.
Engineering fremmer børn og unges kompetencer i at lære af deres egne fejl, i at være systematiske, i at være iterative, i at være åbne over for andres idéer og i at være vedholdende.
A - Art
Arts understøtter og styrker kreative læringsprocesser. Det kan have en praktisk funktion under en designproces, hvor et bestemt design og udtryk er vigtigt for problemløsningen. Det styrker formidlingskompetencen ved at give mange fag værktøjer til at kunne formidle ideer, projekter og produkter.
Art fremmer børn og unges kompetencer til at have en legende, eksperimenterende, kunstnerisk og kreativ tilgang til problemløsning.
M – Matematik
Matematik har mange anvendelsesmuligheder og er en del af de naturvidenskabelige arbejdsmetoder. En undersøgende tilgang til matematik vil fremme motivationen, der kan være med til at styrke børn og unges faglige kompetencer.
Det er vigtigt, at børn og unge udvikler forståelse for matematikken i hverdagen, og at de lærer hvordan matematikken kan være et fællessprog i tværfaglige sammenhænge. Matematikken bliver på den måde et meningsfuldt og anvendeligt værktøj.