2. De tre temaer
Systemet
Vi skal udfordre de systemer og styringsmekanismer, der ikke fremmer trivslen, og udvikle dem, så vi kan sætte vores faglighed i spil på nye måder. Dette tema skal sikre, at medarbejdere og andre aktører får det nødvendige frirum til at arbejde med deres målsætninger og initiativer.
Systemet får løbende feedback på de barrierer og udfordringer, som den samlede indsats i praksis bliver mødt af. På den baggrund skal systemet arbejde med udvalgte anbefalinger, erfaringer og ideer til, hvordan vi bedst organiserer os og forandrer vores tilgange, så vores vision om øget trivsel for alle børn og unge indfries.
Vi skal arbejde målrettet med:
- fordeling af ansvar, magt og ressourcer til medarbejderne i de enkelte spor, så der sker en kapacitetsopbygning og udvikling i mange lommer på samme tid.
- at undersøge, hvilke kompetencer der skal opdyrkes lokalt, så vi gør en vedvarende forandring mulig.
- at sætte mål for lederskabet og afprøve mange mikrohandlinger for at fremme et fælles skifte i kultur, perspektiv og værdier.
- at eksperimentere med forskellige organiseringer, som kan understøtte et mere agilt, relationelt og fleksibelt møde mellem medarbejdere og børn og unge.
- at lade en ny organisering fremme bedre samarbejde og mobilisering af viden på tværs.
Fællesskaber
Vi tror på fællesskabets enorme værdi for trivslen og som modvægt til mistrivsel, og derfor vil vi gøre børn og unge stærke til at etablere og bidrage til positive fællesskaber. På børn og unges egne præmisser støtter vi dem i at selv at være med til at udvikle og designe fællesskaber, hvor indholdet og ikke individet er i fokus.
Vi skal arbejde målrettet med:
- at medarbejdere og andre aktører, der arbejder i civilsamfundsfællesskaberne, skal inddrages og inspireres til at være nysgerrige og støttende i, hvordan børn og unge i fællesskaberne trives
- at fokusere på medarbejdernes udvikling og facilitering af læringsmiljøer, hvor børn og unge trives, føler sig set og hørt.
- at lære at gode fællesskaber kan se ud på andre måder, end det der styrer vores praksis lige nu.
- at være nysgerrige på at lade børn og unge vise os, hvordan fremtidens fællesskaber skal se ud.
Trivsel på nye måder i praksis
Vi ønsker at tænke trivsel på nye måder i praksis, og udgangspunktet er et menneskesyn, der bygger på en tro på, at børn og unge kan og vil engagere sig i deres eget liv, hvis vi møder dem positivt og giver dem oplevelsen af selvbestemmelse.
Det peger på nødvendigheden af betydningsfulde relationer, hvor voksne ser potentialet hos alle børn og unge og har handlerum til at prioritere efter det. Vi skal facilitere vigtige samtaler og skabe en tryg ramme, der understøtter medarbejderne i at løse deres opgaver på nye måder, hvor fokus er på værdiskabelsen for børn og unge.
En stærk ledelsesmæssig rammesætning, opbakning og forankring er helt afgørende for at skabe en tryg organisation i læring, hvor medarbejderne har modet til at eksperimentere og begive sig ud på dybt vand. Det kalder på relationelle kompetencer på alle niveauer og trækker stærke tråde til relationel velfærd som en vigtig tilgang til vores arbejde med forandringen.
Vi skal arbejde målrettet med:
- at de fagprofessionelle prioriterer det relationelle arbejde med børn og unge og tør være betydningsfulde voksne og rollemodeller, der vejleder, griber og skubber på.
- at de mange aktører på tværs arbejder intentionelt med at se, høre og møde børn og unge i deres drømme, ønsker og behov.
- at vi i kraft af forandringen af vores egen praksis og vores arbejde med udviklende relationer, skaber forandringer for de børn og unge vi møder.
- at både dannelse og myndiggørelse er vigtige parametre i børn og unges trivsel.