Velkommen til Esbjerg Kommune - Forside

Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Aftale om Budget 2025-2028

Indgået den 13. september 2024 mellem følgende partier i Esbjerg Byråd:

Venstre (V), Socialdemokratiet (A), Socialistisk Folkeparti (F), Radikale Venstre (B)

Bredt forlig om et økonomisk ansvarligt budget med plads til investering i velfærd

Den 13. september 2024 er der indgået en budgetaftale mellem følgende partier i Esbjerg Byråd: Venstre, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre. 27 ud af Esbjerg Byråds 31 medlemmer står bag budgetaftalen, der udstikker de økonomiske og indholdsmæssige rammer for Budget 2025 og overslagsårene 2026-28 med fokus på at skabe balance i et økonomisk trængt budget.

Overordnet set har det i budgettet været vigtigt for forligspartierne at prioritere kernevelfærden. Derfor er mange af de foreslåede besparelser valgt fra, og der er tilført penge til velfærdsområderne. Det gælder særligt på socialområdet, lige som der er fundet midler til dels at rulle sidste års reducering af åbningstiden i daginstitutionerne tilbage dels at investere i masterplanen på skoleområdet. Prioriteringen af kernevelfærden er bl.a. gjort mulig af en skattestigning og en omprioritering.

Det har været en særlig udfordret budgetlægning i år med et strukturelt underskud (skatteindtægter og tilskud fra staten minus driftsudgifter) på ca. 120 mio. kr. årligt til trods for, at der i årets økonomiaftale mellem regeringen og KL blev afsat flere midler til kommunerne, og at der i finansloven bliver afsat et ekstraordinært tilskud i 2025 målrettet et løft af den nære velfærd i kommunerne.

Udgangspunktet for årets politiske forhandlinger er Budgetforslag 2025-28, som blev 1. behandlet i byrådet den 2. september. Budgetforslaget bygger på det budget, der blev vedtaget sidste år, hvor der var fokus på at skabe økonomisk balance i et ansvarligt budget, som imødekom Esbjerg Kommunes vilkår og udfordringer.

Dette til trods begrænser de økonomiske rammer igen i år mulighederne for at sætte nye initiativer i værk. Der er behov for betydelige besparelser, fordi kommunens økonomi fortsat er presset af dels merforbrug på socialområdet dels af manglende skatteindtægter og tilskud fra staten, som er en følge af, at befolkningstallet i Esbjerg Kommune kun stiger begrænset sammenlignet med udviklingen på landsplan. Dertil kommer, at kommunen nu også er ramt af stigende udgifter til overførselsområdet, hvor især førtidspension og seniorpension belaster økonomien.

Det har været forligspartiernes afsæt at løse udfordringen med en økonomisk ubalance på 120 mio. kr. årligt og derved skabe balance i økonomien såvel generelt som specifikt på voksensocialområdet, hvor budgettet er særlig udfordret. Det er samtidig forligspartiernes ønske at sikre et råderum til at investere i både anlæg og nye driftsaktiviteter og fastholde projekter, som ellers vil falde bort.
 

Velfærd og bosætning står øverst på dagsordenen

Forligspartierne er enige om, at Esbjerg Kommune ikke kan fortsætte med alene at spare sig ud af udfordringerne, og på den lange bane er det altafgørende for udviklingen, at der er mod og vilje til at investere i fremtiden. Derfor er det ud over besparelser og omprioriteringer også nødvendigt at hæve skatten for at understøtte væksten og øge bosætningen, som er det mål, der står øverst på dagsordenen. Skattestigning og omprioriteringer skal dels være med til at betale for, at nogle af spareforslagene falder bort, dels at der kan investeres i velfærd på hhv. voksen-, skole- og dagtilbudsområdet, lige som det prioriteres at investere i anlæg på skoleområdet og asfalt.  

Forligspartierne ser styrkelse af velfærden som et afgørende led i den vigtige indsats for at vende udviklingen i Esbjerg Kommune. Velfærden i borgernes nære liv og hverdag er afgørende for, at kommunen kan lykkes med at tiltrække flere borgere, så skatteindtægterne øges, og økonomien stilles bedre. Det har derfor været et centralt tema i forhandlingerne at finde en balance, hvor kernevelfærden og den gode hverdag gennem alle livets faser sikres, og der samtidig skabes rum til ny udvikling. Det er forligspartiernes overbevisning, at der fortsat skal satses på aktiviteter og tiltag, der styrker velfærden og gør Esbjerg Kommune til et endnu mere attraktivt sted at studere, arbejde, leve og bo gennem hele livet.

I forhandlingerne er mange mulige løsninger blevet drøftet, og budgetaftalen indeholder derfor en palette af forskellige handlinger for at få enderne til at nå sammen. Aftalen indeholder følgende hovedpunkter, som uddybes i løbet af forligsteksten:

  • Fastholdelse af en række aktiviteter, som ellers ville falde bort.
  • Prioritering af velfærdsområder, primært voksen-området.
  • Anlægsinvesteringer, primært på skolerne
  • Tilskud til eksterne ansøgninger.
  • En skattestigning på 0,3%-point med et provenu på -72 mio. kr. pr. år, dog reduceret med en forventet sanktion fra staten.
  • Besparelser fra sparekataloget for -34,6 mio. kr. pr. år ved fuld virkning.
  • Aftale om en årlig omprioritering på driften på 0,5% årligt, dog startende med 0,25% i 2025. Det svarer til -14,4 mio. kr. i 2025 og yderligere -28,9 mio. kr. årligt fra 2026.
  • Få tiltag på de enkelte driftsområder.

Sådan er målet om AT frigøre 120 mio. kr. nået
 

Skattestigning på 0,3%-point

Esbjerg Kommunes skatteprocent er 25,8 %, men kommunens økonomiske situation taget i betragtning er der i forligspartierne enighed om, at det nu er nødvendigt at hæve skatten med 0,3 %-point. Konkret betyder det for en gennemsnitlig skatteyder i Esbjerg Kommune med en årsindkomst på 323.000 kr., at der er 75 kr. mindre til rådighed pr. måned.

Provenuet af skattestigningen er gennemsnitligt 70 mio. kr.  årligt, som gør det muligt at understøtte fastholdelse og investeringer i kommunens velfærdsområder frem for at gennemføre yderligere besparelser på velfærden.

Det er dog usikkert, om kommunen får fuld effekt af skattestigningen fra 2025 eller først fra 2029. Det afhænger af, hvordan andre kommuner lægger skatteniveauet. Ifølge økonomiaftalen mellem regeringen og KL må den samlede skatteudskrivning i hele landet ikke stige, så hvis Esbjerg og andre kommuner hæver skatten, skal andre sænke den tilsvarende. Ellers vil kommunen blive sanktioneret fra statens side med 75% af provenuet i 2025, 50% i år 2026 og 2027, 25% i 2028 og ingen sanktion fra 2029.

Indtil videre er det forudsat, at kommunen bliver sanktioneret fuldt ud. Inden den endelige vedtagelse af budgettet forventes et bedre kendskab til, hvordan landets samlede skatteudskrivning bliver. Hvis der ikke sanktioneres fuldt ud, vil forligspartierne tage stilling til, om det giver anledning til at ændre prioriteringerne.

 

Besparelser og omprioriteringer

Allerede i foråret stod det klart, at der er økonomisk ubalance i budgettet, og i årets budgetstrategi blev fagudvalgene derfor bedt om at udarbejde spareforslag for i alt 60 mio. kr. årligt. Bidragene fra fagudvalgene blev samlet i et sparekatalog, som forligspartierne har bearbejdet, og nogle af besparelserne bliver gennemført, mens andre forslag til besparelser falder bort. Samlet set bliver der gennemført besparelser fra sparekataloget for ca. 34 mio. kr. årligt. De væsentligste besparelser vedrører 9 mio. kr. på administration og 20 mio. kr. på familieområdet, hvor forligspartierne har taget afsæt i Index100-rapporten, der i forbindelse med sidste års budgetlægning viste, at familieområdet lå højt i forhold til andre sammenlignelige kommuner. Af bilaget til budgetaftalen kan man se hvilke besparelser, der bliver gennemført.

Forligspartierne fremhæver, at følgende spareforslag falder bort:

Normering i Familierådgivningen, minimumsnormering i dagtilbud, rengøring i børnehaver, busser i daginstitutioner, udvendig vedligehold af bygninger, talentidræt, rengøring og forplejning på ældreområdet, lejrskoler og Rendbjerg feriekoloni på skoleområdet, Midtgård og SFO-åbningstid, lukning af Tjæreborg bydelsbibliotek og Mosaikken.

Desuden er sparekravet på familieområdet reduceret fra 27,6 mio. kr. til knap 20 mio. kr. om året fra 2026, da aftalen indeholder fastholdelse af Ribegade, Ungdomspensionen og Dagaflastningen. Der er enighed om, at den forslåede spareplan og omorganisering med større og mere bæredygtige enheder godkendes på nær ovenstående ændringer. Social & Arbejdsmarkedsudvalget skal vurdere, hvordan de fem akutpladser kan etableres bedst muligt for målgruppen, herunder overvejelser om anvendelse af bygningerne på Ulvevej, Ribegade og på Sydstjernen. Til den løsning afsættes yderligere en mio. kr. årligt.

På området for senhjerneskade har forligspartierne besluttet at sætte fem mio. kr. af i 2025 til en udvidelse og flytning af tilbuddet på Birkehuset, så der etableres flere pladser og dermed sikres en mere optimal drift. Heraf følger på sigt en besparelse på driften, så investeringen derved hentes hjem igen.

Ligeledes er der enighed om, at der kan spares ved at lukke Rådgivende Aktivitetscenter for yngre demente og deres pårørende (RAC), men at det kræver en anden indsats for målgruppen. Derfor afsættes 500.000 kr. årligt til at udbygge kommunens lodsordning med en medarbejder, som har særligt fokus på yngre borgere med demens. Lodsordningen hjælper borgere med at få kontakt til fritids- og foreningslivet og komme godt i gang med aktiviteter. For yngre mennesker med demens vil lodsordningen have afgørende betydning for, at de fremover kan forsætte i relevante fællesskaber, men nu i deres nærmiljø.

 

Ny model for omprioritering

Der er behov for at finde flere penge for at nå målet om at øge finanseringen for 120 mio. kr. om året. Derfor er der i forligspartierne enighed om at bede forvaltningen om at effektivisere og omprioritere for 0,25% om året fra 2025 svarende til 14,4 mio. kr. og 0,5% årligt fremover svarende til yderligere 28,9 mio. kr. årligt fra 2026 og frem. I 2025 og 2026 anvendes provenuet til at dække en del af de 120 mio. kr., der er behov for at finde. Fra 2027 skal det årlige provenu bruges til politiske prioriteringer i forbindelse med de årlige budgetforhandlinger som en ny del af den økonomiske politik.

Reduktionerne fordeles på fagudvalg og politikområder efter budgetandele og udmøntes decentralt, så ledere i samarbejde med MED-systemet skal finde løsninger, der giver mening lokalt.

Sidste års budget indeholdt en besparelse på 15 mio. kr. på dokumentation og administration i hvert af årene 2025-28 som følge af aftalen mellem regeringen og KL om forenkling af regler. Besparelsen skal udmøntes i dette års budget, og det er besluttet at fordele besparelsen bredt på alle politikområder efter budgetandele, da årets økonomiaftale indeholder 113 konkrete forslag til forenkling af regler, som påvirker de mange forskellige opgaveområder i kommunen

 

SÅDAN SKAL PENGENE BRUGES
 

Fastholdelse af en række aktiviteter, som ellers ville falde bort

For et par år siden blev en række aktiviteter sat i gang med midlertidig finansiering, og det har i år været tid til at tage stilling til, om disse aktiviteter skal fortsætte. Forligspartierne har prioriteret at bruge gennemsnitligt 15 mio. kr. årligt til at fastholde flere af disse enten som permanente aktiviteter eller i en foreløbig periode.

Der er f.eks. enighed om at gøre følgende indsatser permanente:

  • Pårørendevejleder.
  • Medarbejdere og drift i klimasekretariatet. Til gengæld sættes der ikke for nuværende flere midler af til klimafonden, da der er penge i fonden i 2025.
  • Bevilling til specialundervisning.
  • Fremskudt funktion i PPR & Videnscenter.
  • Dimensioneringsaftale for SOSU-uddannelserne.

Nogle forslag fastholdes for et eller to år. Heraf fremhæves:

  • Projektleder på vandløbsområdet fastholdes i to år, og derefter tages der igen stilling, når man ved mere om den nye grønne trepartsaftale.
  • Veterankoordinatorstillingen forlænges med et år, og i løbet af 2025 evaluerer Social & Arbejdsmarkedsudvalget indsatsen med henblik på en fremadrettet indsats med en bredere målgruppe, der inkluderer alle tidligere udsendte, og en evt. ny organisering. Løbeprojekt for veteraner kan indgå i en ny fremadrettet indsats.
  • To erhvervsplaymakere videreføres i to år.
  • UngeLiv videreføres i to år, og her har andre bidragsydere også forlænget med to år.

 

Prioritering af velfærdsområder

Som led i kommunens budgetaftale for 2024 blev det besluttet, at Social & Arbejdsmarkedsudvalget skulle arbejde videre med at skabe økonomisk balance på det specialiserede voksen- og familieområde. Sideløbende med de generelle budgetreduktioner har udvalget i 2023 reduceret udgifterne på familie- og voksenområdet for i alt ca. 30 mio. kr.

Hertil kommer, at KL og regeringen har indgået en delaftale på det specialiserede socialområde. Aftalen indeholder en række tiltag, der har til hensigt at øge det kommunale prioriteringsrum, skabe større tryghed og forudsigelighed for borgerne og reducere udgifterne på det specialiserede socialområde.

Forligspartierne vurderer, at kommunens bevillings- og styringsmæssige praksis på voksensocialområdet er problematisk og uhensigtsmæssig, fordi der i de seneste år er givet større og større tillægsbevillinger, efter at aktiviteterne på området er gennemført. For på sigt at skabe økonomisk balance på området øges budgetniveauet i første omgang med 40 mio. kr. årligt fra 2025.

Kommunen har modtaget lånetilsagn til opførelse af 12 boliger på voksensocialområdet. Indtil videre afsættes der anlægsmidler svarende til lånetilsagnet, men inden projektet sættes i gang, udarbejdes en konkret sag til politisk behandling med beskrivelse af business case, krav til drift, forrentning og takster m.v.

På den baggrund beder forligspartierne kommunaldirektøren om at udarbejde et oplæg til både organisering og struktur for tilbuddene frem mod næste års budgetlægning med et mål om fremadrettet at finde det rigtige budgetniveau, der sikrer økonomisk balance.


Udover voksenområdet er der afsat midler til at understøtte planen for genopretning af Familierådgivningen med 2,5 mio. kr. i 2025. Her rettes fokus også mod et godt arbejdsmiljø og en sund kultur baseret på tryghed og tillid.

Der er enighed om, at det er vigtigt for børn med ordblindhed at få den rette støtte, så ordblindheden ikke bliver en hindring for, at de kan fortsætte deres skolegang og videre uddannelse på lige fod med andre. Børn & Skoleudvalget bedes derfor arbejde videre med en undersøgelse af, hvordan ordblindeindsatsen kan tilrettelægges til gavn for elever i hele kommunen, herunder konkretisering af mulig fysiske placering.

Det er besluttet at tilbagerulle sidste års budgetbeslutning om at reducere åbningstiden i dagtilbud fra 52 til 50 timer om ugen, så åbningstiden øges til igen at ligge på 52 timer om ugen. Målet er at sikre gode rammer for kommunens børnefamilier, så de oplever fleksibilitet og bakkes op i at få hverdagen med arbejds- og familieliv til at gå op.

Dagplejen er udfordret af seniorordninger, der giver dagplejere mulighed for at sige nej til gæstebørn. Imidlertid er der netop indgået en ny overenskomst for dagplejere, som gør, at der endnu ikke er overblik over de økonomiske konsekvenser, og derfor er indtil videre afsat to mio. kr. i 2025.

Til ældreområdet er der tilført midler til at dække merudgifterne til den demografiske vækst med det nuværende serviceniveau.

 

Anlægsinvesteringer, primært på skolerne

Der er i det allerede vedtagne budget afsat gennemsnitligt 358 mio. kr. til bruttoanlæg. Anlægsmidlerne er afsat for at understøtte tiltag, der bakker op om ambitionerne om at være en spændende og attraktiv kommune at bo og leve i. De allerede besluttede investeringer kan ses i vedlagte bilag Anlægsinvesteringer 2025-28. Da niveauet overstiger KL’s udmeldte ramme og Esbjerg Kommunes økonomiske politik, beder forligspartierne kommunaldirektøren om at komme med et oplæg til at udskyde anlægsprojekter for 142 mio. kr. til efter 2028.

Forhandlingsudvalget har i dette års budgetlægning haft fokus på skoleområdet, hvor en ny masterplan beskriver et behov for i alt 484 mio. kr. over de næste ti år. Heraf udgør de mest presserende behov i alt ca. 223 mio. kr. Masterplanen har fem fokuspunkter:

  • Bedre arealanvendelse
  • Pædagogisk løft af faglokaler
  • Velfærdsfaciliteter
  • Indeklima
  • Udearealer

Forligspartierne er enige om at afsætte i alt 105 mio. kr. til implementering af masterplanen i perioden 2025-28. I årene derefter er der afsat 45 mio. kr. i den otteårige investeringsoversigt. De enkelte indsatser prioriteres af Børn & Skoleudvalget med konkrete bevillinger, som godkendes af byrådet.

På Plan & Byudviklingsudvalgets område afsættes midler til Rådmandsvejle Bro, renovering af belægning på viadukten under jernbanebroen ved Hedemarksvej i Bramming, undersøgelse af tilstanden på Skibbroen i Ribe, renovering af sluseporte ved Kongeåslusen og byggemodning af etape 2 ved Parkvej i Bramming.

Derudover afsættes en pulje på 1,5 mio. kr. årligt til løbende udskiftning af gadelys inkl. vejbelysning på broen Storegade/Frodesgade hen over Jernbanen, tre mio. kr. til opdatering af krydset Tarphagevej/Vestkystvej og endelig en pulje på ti mio. kr. til Plan & Byudviklingsudvalgets prioritering af trafiksikkerhed i form af udbygning og renovering af vejkryds og signalanlæg.

En række anlægsforslag er ikke imødekommet, men parterne er enige om at give kommentarer til nogle af forslagene:

  • Skovrejsning sættes der ikke penge af til, da man afventer resultatet af den grønne trepartsaftale.
  • Man støtter op om særtransportruten og indgår i at finde en løsning sammen med Esbjerg Havn.
  • Den skæve bane er et interessant projekt, men man afventer hvad andre kommuner gør.
  • Istandsættelse af Midtgård drøftes når planen for hele området er på plads.
  • Etablering af børnekulturhus Storm E er et spændende projekt, som der ses velvilligt på senere, og der arbejdes videre med fondsfinansiering.

På anlægsområdet resterer der stadig en uprioriteret pulje i 2028 på 25 mio. kr., som henstår til dagtilbudsområdet med 15 mio. kr. og Sundhed & Omsorg med 10 mio. kr. Denne pulje kan til næste år prioriteres til f.eks. masterplan for Børn & Dagtilbud, som ikke er blevet prioriteret i år.
 

Prioritering af kommunes kapitalapparat 

Forligspartierne har fokus på vedligehold og genopretning af kommunens kapitalapparat i form af bygninger og veje. Der er afsat i alt 25 mio. kr. i perioden til asfalt på vejene, men i år har der ikke været råd til at afsætte penge til ellers gode forslag om flere midler til både indvendig og udvendig vedligehold af kommunens bygninger. Til kommende budgetlægninger vil der igen skulle prioriteres midler til investeringer i kommunens kapitalapparat.

Tilskud til eksterne ansøgere

Til budgetlægningen kommer der hvert år en række ansøgninger fra eksterne parter, som ønsker at investere i tiltag til gavn for f.eks. foreninger og lokalområder generelt.

Forligskredsen har drøftet og prioriteret de eksterne forslag og imødekommet ansøgningen fra Education Esbjerg om tilskud til at understøtte området for videregående uddannelser i Esbjerg Kommune, og der gives tilskud på 15 mio. kr. i 2025 og ti mio. kr. i 2026. I forligspartierne er der enighed om, at Education Esbjergs sociale tiltag og aktiviteter skal målrettes bredt mod alle unge i såvel Esbjerg Kommune som de omkringliggende kommuner for at sikre lokalt kendskab og tilknytning til uddannelsesmuligheder og studiemiljø i Esbjerg. Det er forligspartiernes ønske, at Education Esbjerg retter et særligt fokus mod velfærdsuddannelserne og tiltrækningen af flere studerende til UC Syd, der blandt andet uddanner de sygeplejersker, lærere, pædagoger og socialrådgivere, som Esbjerg Kommune har brug for i velfærden tæt på borgerne. Der skal iværksættes en drøftelse mellem kommunen, Education Esbjergs bestyrelse og fondene bag uddannelsessatsningen om det fremtidige økonomiske niveau for organisationen.

Derudover har forligspartierne imødekommet følgende projekter:

  • Der afsættes 900.000 kr. til Royal Run i Ribe i 2025
  • SEPE modtager ekstra tilskud på i alt 4,1 mio. kr. i 2025 til ombygning af handicapomklædning i Svømmestadion Danmark og asfaltbelægninger m.v. i Veldtofte Idrætspark og ved Blue Water Arena
  • Esbjerg Søsport får 100.000 kr. i 2025 til projektering af etablering af fast kran, en beddingsplads og en fast vinteropbevaringsplads
  • Til Hunderup/Sejstrup gives 368.500 kr. i 2025 til konvertering fra gas til fjernvarme i to teknikrum i idrætscentret
  • Der etableres adgang fra Bramming bibliotek til nærliggende park for 120.000 kr. i 2025 og efterfølgende drift for 5000 kr. pr. år efter ansøgning fra Bramming Lokalråd
  • Fulton Energi modtager et tilskud på 1,4 mio. kr. årligt i fire år fra 2025 til 2028 svarende til 12 helårspladser for unge fra 8. klasse til ca. 25 år.
  • GESEK (Grøn Energi og Sektorkobling) modtager 300.000 kr. i to år som kommunal medfinansiering til at gøre landsdelen til nationalt og internationalt test- og demonstrationscentrum for grøn energi og sektorkobling. I de to år tages dialog om fremtidig organisering af opgaver indenfor dette felt.
  • Destination Vadehavskysten modtager en mio. kr. i to år, og forligspartierne ønsker, at der tages en dialog med nabodestinationerne om et fremtidigt tættere samarbejde om opgaverne.

Tilskud til de tre handelsstandsforeninger fastholdes i yderligere to år med 800.000 kr. til Esbjerg City, 300.000 kr. til Ribe Handel og 200.000 kr. til HHI Bramming. I den forbindelse gør forligspartierne opmærksom på, at Ribe Handel og Eventsekretariatet i Esbjerg Kommune netop har indgået aftale om i fællesskab at ansætte en ny medarbejder i stilling på 37 timer ugentligt. Halvdelen af medarbejderens tid er dedikeret til arbejdet med at løse Ribe Handels opgaver, mens den anden halvdel går med at løse Esbjerg Kommunes eventopgaver. Medarbejderen vil fire dage om ugen have arbejdsplads i Ribe, og derfor vil en stor del af opgaverne naturligt have fokus på events, der afvikles i den sydlige del af kommunen. Det gælder f.eks. Royal Run i 2025 og Ribe Vinfestival. Den nye medarbejder er dog samtidig en vigtig del af Eventsekretariatet, der overordnet har til formål at hjælpe og vejlede omkring events i hele kommunen.  

Forligspartierne er endvidere enige om at se positivt på en løsning, hvor Sønderho Feriekoloni kan udlejes til eksterne aktører til f.eks lejrskoler. Mulighederne skal undersøges nærmere, og det forudsættes, at det kan blive en økonomisk neutral løsning for kommunen.
 

Få tiltag på de enkelte driftsområder

På de enkelte fagudvalgsområder er der blevet prioriteret enkelte indsatser, hvoraf nogle af de væsentligste beskrives herunder.

Plan & Byudviklingsudvalget

Der er afsat tre mio. kr. i 2025 til Esbjerg Lufthavns driftsbudget. Lufthavnen er en vigtig del af infrastrukturen for Esbjerg Kommunes erhvervsliv, og forligspartierne har derfor et stort fokus på lufthavnens budget. Kommunaldirektøren anmodes om at udarbejde en plan for at bringe balance i økonomien fremadrettet, herunder hvordan det nye statstilskud skal understøtte nye aktiviteter i lufthavnen.

Der er også afsat midler til investeringer i nødvendigt sikkerhedsmateriel i lufthavnen. I alt 19 mio. kr. er der afsat i budgetperioden til brandbiler, sweepere, de-icer og kommunikation med fly og helikoptere.

Desuden er der afsat 100.000 kr. årligt til drift af område ved Tjæreborg Gamle Grusgrav.

Børn & Skoleudvalget

Der afsættes 2,1 mio. kr. til at efterleve påbud på skolerne i forbindelse med brandsyn etape 1.

Forligspartierne er enige om ikke at spare på busser i daginstitutioner, og det er op til Børn & Skoleudvalget at vurdere hvor mange af disse busser, der kan holdes kørende, og hvor længe.

Desuden er der afsat varige driftsmidler til skoletilbud på RABU-området og Specialundervisningscenter Vittenberg på Seminariehuset i Ribe.

Kultur & Fritidsudvalget

Forligspartierne er enige om at godkende Kultur & Fritidsudvalgets omprioriteringsforslag, der handler om i to år at bruge 500.000 kr. fra oplevelsespuljen til vedligehold og restaurering af kommunens kunst i det offentlige rum.

De økonomiske rammer

Budgetaftalen overholder KL’s udmeldte rammer for hhv. drift og anlæg i 2025.

Der er i forhandlingerne enighed om, at den sædvanlige demografiregulering gennemføres, så budgettet tager højde for den demografiske udvikling på de store sektorområder.