Byrådet
Byrådet fastlægger som bevillingsmyndighed i budgettet mål, samt indholdsmæssige og økonomiske rammer, der gælder for hele
Esbjerg Kommunes virksomhed. Indholdsmæssige og økonomiske rammer må ikke fraviges uden forudgående beslutning i Byrådet.
Esbjerg Byråd har fastsat ”bevillingsniveauet” i Esbjerg Kommune til netto-driftsbevillinger på fagudvalgsniveau.
Fagudvalg
Hvert fagudvalg har ansvar for ét eller flere politikområder. Fagudvalgene kan i kraft af bevillingsniveauet frit prioritere anvendelsen af de økonomiske midler, der er til rådighed for målopfyldelsen inden for og imellem de politikområder, det har ansvar for. Dog må de af Byrådet fastsatte forhold mellem mål og økonomiske rammer ikke fraviges.
For anlægsprojekter og inden for ikke-rammebelagte områder ligger midlerne dog fast og er dermed uden for fagudvalgenes prioritering.
Politikområder
Hele budgettet er opdelt i en række politikområder, der hver især er defineret som en sammenhængende opgaveportefølje.
Inden for politikområderne kan der være rammebelagte og ikkebelagte områder.
For de rammebelagte områder gælder, at der er en samlet økonomisk ramme til rådighed for opnåelse af de fastsatte mål
For de ikke-rammebelagte områder gælder, at der er en tæt sammenhæng mellem udefra fastsatte mål, de økonomiske rammer og de anvendte ressourcer. Ikke-rammebelagte områder vil ofte være underlagt konkrete, lovbundne styringsregler.
Som hovedregel er rammebelagte områder lig med Indenrigs- og Sundhedsministeriets definition af serviceudgifter. Dertil kommer
»Hvile i sig selv« områderne af det kommunale budget, som ligeledes er rammebelagt.
Som hovedregel er ikke-rammebelagte områder lig med overførselsindkomstområderne både uden for og inden for de budgetgaranterede områder.
Der er generelt overførselsadgang mellem budgetår for rammebelagte områder.
Det skal dog som hovedregel tilstræbes, at de midler, som Byrådet i budgettet har fastsat til opnåelse af de enkelte områders mål, skal anvendes i de enkelte budgetår.
Anlægsbevillinger
Til styring af enkeltstående projekter giver Esbjerg Byråd anlægsbevillinger eller anlægsrammebevillinger efter de retningslinjer, der er fastsat af Indenrigs- og Sundhedsministeriet samt i reglerne for ”anlægsregnskaber”.
Anlægsprojekter vil i sammenhæng med beslægtede dele af driftsbudgettet være en del af relevante politikområder.
Direktion/administration
Direktionen har ansvar for, at der inden for de enkelte politikområder anvendes de rette styringsprincipper ud fra en målsætning om opnåelse af størst mulig effektivitet i opgaveløsningen.
Anvendelsen af de økonomiske midler, der er til rådighed for målopfyldelsen inden for de enkelte politikområder skal derfor prioriteres bedst muligt. Det af Byrådet fastsatte forhold mellem mål og økonomiske rammer må ikke fraviges.
Det er i denne sammenhæng Direktionens ansvar, at der foretages den nødvendige evaluering og sker tilstrækkelig dokumentation at målopfyldelsen.
Decentralisering
Med udgangspunkt i ”styringsprincippet Mål- og Rammestyring” tilrettelægges den administrative del af Esbjerg Kommune med størst mulige frihedsgrader. Byrådet lægger vægt på, at opgaverne løses decentralt og tæt på borgerne.
Decentraliseringen betyder, at en række ledende medarbejdere i Esbjerg Kommune får et selvstændigt budget-ansvar med ret og pligt til inden for de givne rammer at sikre opfyldelsen af de fastsatte mål. Direktionen fastsætter i den sammenhæng en række krav til de ”budgetansvarlige”.
Blandt de væsentligste krav hører dokumentation af de opnåede resultater og bidrag til Esbjerg Kommunes evalueringskultur.
Som hovedregel får den enkelte institution eller afdeling en budgetramme til udførelse af de fastlagte opgaver og udmøntning af de fastsatte mål.